Denna sida är en annonsbilaga med nyheter för investeraren från Laika Consulting.

Vi kommer att rita om transportsektorn från grunden, slår Einrides grundare Robert Falck fast.

Publicerad 3 okt 2017

Washington Post höjer upp f.d. Volvochefens startup

Einrides självkörande transporter revolutionerar Inga säten, inga fönster och ingen förare bakom ratten. Einrides eldrivna lastbil T-pod har minst sagt fått stor internationell uppmärksamhet. Fordonet är i full färd med att rita om transportbranschen – från grunden.

Att T-poden varken har säten, fönster eller förare bakom ratten beror helt enkelt på att det inte behövs. Förutom att T-poden går på el är den självkörande och övervakas på distans. Och utan chaufför behövs varken fönster eller ratt. 

– Vi kommer att rita om transportsektorn från grunden, slår Einrides grundare Robert Falck fast. 

 


Att det finns fog för hans åsikt råder det ingen tvekan om. T-poden har redan fått drygt 500 pressklipp världen över. I USA skrev bland annat Washington Post och techcrunch.com om den och i Kina blev det drygt 100 pressklipp. I Sverige har såväl Dagens industri som Ny Teknik uppmärksammat Einride och T-poden. 

Förutsägbara och punktliga leveranser 
T-poden har batterier på 200 KWh som räcker för 20 mils körning på en laddning. Under färden åker den automatiskt till laddstationer längs vägen och kan därför i princip vara igång 24 timmar om dygnet, vilket borgar för förutsägbarhet och punktlighet. 

Framöver väntas priset för en T-pod ligga på 600 000-700 000 kronor, vilket innebär att det går hela tre T-podar på en traditionell lastbil. 

Inte rocket science att bygga en lastbil, mjukvaran hemligheten
Att utveckla en traditionell lastbil med förbränningsmotor är dyrt. Förarhytten står för cirka 60 procent av kostnaderna, motor och växellåda för 30 procent.  

– Dessa komponenter behöver inte vi. Vi är inte en hårdvarutillverkare utan en systemleverantör. Det är mjukvaran och affärsmodellen som är hemligheten, berättar Robert Falck.

Einride köper med andra ord in färdiga komponenter från leverantörer, komponenter som sedan kombineras med Einrides mjukvara till en färdig T-pod. 

Starkt team med branscherfarenhet på plats
Einrides medarbetare är definitivt inga noviser. Innan Robert Falck startade Einride för drygt ett år sedan arbetade han som global teknikchef för montering på Volvo Powertrain. Men det var tidigare – när han jobbade på Stanford på uppdrag av Chalmers – som han fick upp ögonen för den självkörande tekniken. 

– Jag var med och testade Googles självkörande bilar redan för fem år sedan. Sedan dess funderade jag på hur man kan förbättra transportsektorn, berättar Robert Falck. 

Att rekrytera rätt medarbetare rullar på fort och smidigt. Spontanansökningar trillar in från personer i toppositioner inom fordonsindustrin. Pär Degerman var en nyckelperson inom Scanias satsning på självkörande teknik. Nu är han senior ingenjör på Einride och Emilia Liljeström, tidigare på Acando, kommer att axla rollen som COO och vice  vd. 

Konkurrenterna lyser fortfarande med sin frånvaro
Hur ni som är ett litet start up-bolag konkurrera med jättar som Daimler, Scania och MAN?

– Även om det låter konstigt så har ingen av de stora lastbilstillverkarna kompetens inom eldrift. De sitter fast i gamla strukturer där allt utgår från dieselmotorn, berättar Robert Falck och fortsätter: 

– Däremot kan vi få konkurrens från IT-bolag. Precis som vi tänker de annorlunda. 

Testkörning på motorvägar 

I dag är inte konkurrenter den största utmaningen, utan lagstiftningen. Här ligger Sverige på efterkälken. Den 1 juli blev det dock enklare att bedriva testverksamhet för självkörande fordon på allmänna vägar. 

– Det är mycket positivt för oss och självklart är säkerhet A och O. När säkerheten är på plats anser vi att motorvägar är lämpliga för autonom körning. 

Einrides första leverans av T-podar till kund planeras till december i år. Vem kunden är får Robert Falck inte berätta. År 2020 är målet att 200 T-podar trafikerar sträckan Göteborg – Helsingborg. 

 

– Vi utvecklar T-poden i nära samarbete med våra kunder, berättar Robert Falck.

Kör mot ett hållbart samhälle
Företag som Einride är en del av utvecklingen mot ett hållbart samhälle. Till exempel har HP, Ikea och Unilever nyligen meddelat att deras fordonsflottor helt och hållet ska vara eldrivna år 2030. 

Fakta: Einride kommande investeringsrunda

Einride befinner sig i en kraftig expansionsfas och planerar att inom kort genomföra en investeringsrunda till en utvald krets av investerare. Du kan anmäla ditt intresse att bli kontaktad i händelse av ett erbjudande om att investera genom att lämna dina uppgifter via formuläret nedan. www.einride.eu kan du läsa mer om bolaget.

 

Denna artikel är information från Laika Consultings kund. Artiklar i Investerarbrevet skall tolkas som marknadsföring. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde.

Prenumerera på Investerarbrevet:

Som prenumerant får du varje månad Investerarbrevet samt inbjudningar till våra event och erbjudanden från våra samarbetspartners. Investerarbrevet produceras av Laika Consulting.  Läs om hur Laika Consulting behandlar  personuppgifter här!

Fyll i din e-post nedan

MEDVERKA - Varje månad har vi över 100 000 läsare bestående av institutionella placerare, större investerare och småsparare.

Vill du synas i investerarbrevet? 

Vill du medverka kontakta noel.larsson@laika.se

NYHETSBREV

Prenumerera på Investerarbrevet

Investerarbrevet kommer ut en gång i månaden och varje nummer är fullmatat med placeringstips. Vi skriver om fonder, emissioner och annan information som investeraren har nytta av.

INVESTERARBREVET PRODUCERAS AV 

Laika Consulting AB

Huvudkontor:  Birger Jarlsgatan 41A   ·   111 45 Stockholm 

Telefon: 08 - 440 82 40     E-post: info@laika.se

© Copyright 2019 Laika Consulting    Om cookies    Sitemap

Följ oss gärna på sociala medier

INFORMATION

Investerarbrevet är ett nyhetsbrev som produceras av Laika Consulting AB, ett kommunikations- och marknadsföringsföretag inom finansbranschen som riktar sig mot individer, organisationer och företag. Laika tillhandahåller ingen egen investeringsrådgivning till kunder och mottager och förmedlar inga investeringsorder. Laika fungerar istället som en länk och förmedlare av kundkontakter mellan individer, organisationer och företag som vill investera i värdepapper och de bolag som tillhandahåller värdepapper. Artiklar i Investerarbrevet skall tolkas som marknadsföring. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. För närmare information om Laika och vår verksamhet vänligen besök vår hemsida www.laika.se. Läs om hur Laika Consulting behandlar personuppgifter här.