Denna sida är en annonsbilaga med nyheter för investeraren från Laika Consulting.

Publicerad 30 okt 2017

”Vårt mål är 100 miljoner användare”

We don't have time – Om vi ska lösa klimatkrisen så måste var och en av oss engagera sig. Det finns ingen världsledare som kommer att lösa problemet åt oss. Ett socialt nätverk som styrs av användarna kan göra skillnad genom att påverka såväl företag som organisationer och politiker.



Det säger Ingmar Rentzhog, vd för Laika Consulting – bolaget bakom publikationen Inveserarbrevet.se. Att temat för årets upplaga av Investerarbrevet.live är hållbarhet tycker Ingmar Rentzhog är helt naturligt.



– Det är där tillväxten finns. Inte bara för att hejda klimatförändringen, utan också för att utvecklingen gör att hållbara lösningar är de mest lönsamma, säger han. 

Men för Ingmar Rentzhogs del handlar engagemanget för klimatet egentligen inte alls om ekonomi.

– Nej, det handlar om att vi överhuvudtaget ska överleva. Och det är bråttom. 

Det var den insikten som gjorde att Ingmar Rentzhog nyligen tog initiativet till det sociala nätverket WeDontHaveTime.  

– Det var när jag såg att det finns väldigt många miljöorganisationer som försökt vända utvecklingen, men som misslyckats, som jag förstod att det krävs något nytt och annorlunda, säger Rentzhog, som såg ett grundläggande problem med många av de traditionella miljöorganisationerna. 

– De är allt för toppstyrda, menar han.

Medlemmarna styr verksamheten
Tanken bakom WeDontHaveTime är att det istället är nätverkets medlemmar som styr innehållet. Medlemmarna ska kommunicera med företag, organisationer och politiker och ge dem klimatomdömen. 

– Det blir en form av Trip Advisor, men för klimatet, säger Rentzhog, som alltså syftar på den användarstyrda webbplatsen som ger tips till resenärer, och som blivit en stor succé.   

– Med WeDontHaveTime ska det vara möjligt att till företag eller organisationer komma med förslag på hur de kan bli bättre med sitt hållbarhetsarbete, säger Rentzhog, och menar att företagen själva kommer att tjäna på att ta till sig eventuell kritik.

 – Ett exempel är Max Hamburgare. När de i sitt hållbarhetsarbete ökade det vegetariska utbudet på sina restauranger så steg deras försäljning med 30 procent. Och det endast på två år. 

WeDontHaveTime startade med ett twitterkonto i början av året och nästa år ska en site lanseras. Intäkterna – för Rentzhog är noga med att påpeka att organisationen kommer att drivas på kommersiell basis – ska komma från främst annonsförsäljning. För finansieringen av verksamheten har WeDontHaveTime redan börjat bjuda in investerare, vilket hittills visat ett stort intresse med flera namnkunniga investerare bakom satsningen.

– Men viktigt är organisationens oberoende, säger Rentzhog, som berättar att rösträtten, det vill säga beslutanderätten, kommer att ligga i en välgörenhetsstiftelse. 

Av intäkterna kommer 10 procent att gå direkt till stiftelsen som ska verka för ett bättre klimat. Överskottet som aktiebolaget genererar kommer att tillfalla investerarna. 

– Det primära målet är inte att tjäna pengar. Men vi måste tjäna pengar för att nå det som är det primära målet, säger Rentzhog.

För att organisationen ska kunna göra skillnad är det viktigt att den blir stor med många användare. Hur ser målsättningen ut?

– Vår ambition är att två år efter lansering komma upp i 100 miljoner användare, säger Rentzhog, som än en gång tar upp Trip Advisor som exempel.

– De har i dag 390 miljoner användare och ett börsvärde på över 40 miljarder kronor.

Ingmar Rentzhog är, i likhet med flera av övriga styrelsemedlemmar i WeDontHaveTime, medlem av den förre amerikanske vicepresidenten Al Gores nätverk Climate Reality. Vid Investerarbrevet.live kommer Rentzhog att presentera ett föredrag som tagits fram av just Al Gore. Där beskrivs både de reella hoten från klimatförändringen samt de lösningar som faktiskt finns. 





Lyssna på en 10 minuters lång intervju som Sveriges Radio gjort med Ingmar Rentzhog  om We Don't Have Time  den 5 december 2017:





<iframe src="https://player.vimeo.com/video/246065393" width="640" height="360" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe> <p><a href="https://vimeo.com/246065393">#wedonthavetime intervju P4 J&auml;mtland 5/12-2017</a> from <a href="https://vimeo.com/user70203209">Ingmar Rentzhog</a> on <a href="https://vimeo.com">Vimeo</a>.</p>





  • WeDontHaveTime
  • Är du intresserad av att veta mer om WeDontHaveTime? Fyll i intresseformuläret nedan för mer information.

Denna artikel är information från Laika Consultings kund. Artiklar i Investerarbrevet skall tolkas som marknadsföring. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde.

Prenumerera på Investerarbrevet:

Som prenumerant får du varje månad Investerarbrevet samt inbjudningar till våra event och erbjudanden från våra samarbetspartners. Investerarbrevet produceras av Laika Consulting.  Läs om hur Laika Consulting behandlar  personuppgifter här!

Fyll i din e-post nedan

MEDVERKA - Varje månad har vi över 100 000 läsare bestående av institutionella placerare, större investerare och småsparare.

Vill du synas i investerarbrevet? 

Vill du medverka kontakta noel.larsson@laika.se

NYHETSBREV

Prenumerera på Investerarbrevet

Investerarbrevet kommer ut en gång i månaden och varje nummer är fullmatat med placeringstips. Vi skriver om fonder, emissioner och annan information som investeraren har nytta av.

INVESTERARBREVET PRODUCERAS AV 

Laika Consulting AB

Huvudkontor:  Birger Jarlsgatan 41A   ·   111 45 Stockholm 

Telefon: 08 - 440 82 40     E-post: info@laika.se

© Copyright 2019 Laika Consulting    Om cookies    Sitemap

Följ oss gärna på sociala medier

INFORMATION

Investerarbrevet är ett nyhetsbrev som produceras av Laika Consulting AB, ett kommunikations- och marknadsföringsföretag inom finansbranschen som riktar sig mot individer, organisationer och företag. Laika tillhandahåller ingen egen investeringsrådgivning till kunder och mottager och förmedlar inga investeringsorder. Laika fungerar istället som en länk och förmedlare av kundkontakter mellan individer, organisationer och företag som vill investera i värdepapper och de bolag som tillhandahåller värdepapper. Artiklar i Investerarbrevet skall tolkas som marknadsföring. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. För närmare information om Laika och vår verksamhet vänligen besök vår hemsida www.laika.se. Läs om hur Laika Consulting behandlar personuppgifter här.