Publicerad 2 okt 2019

Världens största sociala nätverk för klimatet

Nyckelspelare i omställningen.
På rekordtid har det sociala nätverket We Don’t Have Time etablerat sig som en nyckelspelare i den globala klimatdebatten. Med över 700 000 följare och medlemmar är man en av de största klimataktörerna på nätet och alla delar finns nu på plats för att skala upp den egna plattformen.

Nyckeln i bolagets affärsmodell är att tillhandahålla sitt sociala nätverk till företag och organisationer som vill förbättra sitt klimatarbete genom ett ökat klimatengagemang från kunder och medarbetare. Trots att bolagets fokus legat på teknikutveckling och tillväxt har bolaget redan idag uppdragsgivare inom allt ifrån myndigheter till multinationella företag och internationella NGO:s.

Bolaget startades utifrån ett starkt engagemang för klimatfrågan. Det är bråttom:

– Vi måste ställa om till ett utsläppsfritt samhälle nu. Vi har inte tid att vänta. Hur företag, politiker och människor agerar idag är avgörande för om planeten kommer att vara beboelig för människor i framtiden, slår We Don’t Have Times grundare Ingmar Rentzhog fast och fortsätter:

– Vi ser ett stort intresse och en vilja hos allt fler företag och organisationer att arbeta aktivt med klimat och miljö. Dels drivs företagen av människor som vill vara en del av lösningen på klimatfrågan. Dels finns det affärsmässiga skäl att ställa om snabbare än sina konkurrenter, särskilt om man har förmågan att kommunicera detta till en medveten publik. Det är här vi kommer in med vårt sociala nätverk som möjliggör betygsättning av och dialog med företag och därmed accelerera förändringskraften inifrån, säger Ingmar.

Sedan starten 2017 har bolaget prioriterat att bygga varumärkeskännedom och att öka medvetenheten om klimatkrisens allvar på en internationell scen. Bolagets ”No-Fly” Earth Day konferenser – flygfria konferenser där internationella deltagare kopplar upp sig via videolänk – är unika i sitt slag och har lockat över en halv miljon tittare. Idag följer över 700 000 människor We Don’t Have Time via sociala medier och det egna nätverket.

Unik funktion för klimatomdömen 

Den tekniska plattformen med tillhörande app lanserades i april 2019. Tekniskt fungerar den som ett modernt socialt nätverk, exempelvis Instagram eller Twitter. Men det finns en viktig skillnad. Via företagets egna ratingsymboler kan du som användare ge omdömen till aktörer och det de gör för klimatet. Ett klimathjärta för positiva företeelser, klimatidéer med konstruktiva förslag – och klimatvarningar till sådant som är mindre bra. Andra användare kan sedan hålla med om, dela och kommentera dessa omdömen.

– Det är möjligheten att via ett socialt media tycka till i klimat- och miljöfrågor som gör oss helt unika. Ett exempel är klimatvarningen till Brasiliens president Jair Bolsonaro för att denne tillåtit farliga bekämpningsmedel i jordbruket. Tusentals användare ställde sig bakom initiativet och till slut var den brasilianska ambassaden tvungna att svara. Även om de inte direkt ändrade sig så är det uppenbart att vi nådde fram, säger Ingmar.

Konstruktiv påverkan istället för protest

En viktig innovation är dock att We Don’t Have Time till skillnad från traditionella namninsamlingssajter inte bara fokuserar på protest och påverkan, utan lika mycket på dialog, konstruktiv samverkan och förändring inifrån. Alla företag som får ett klimatomdöme har en profilsida i nätverket som de kan aktivera för att svara på omdömen och göra egna inlägg.

– Vi har valt att balansera klimatvarningen med klimathjärtan och klimatidéer, dvs. positiva och konstruktiva inlägg. Ett exempel är klimathjärtat till Kanadas parlament med syfte att stötta motionen om att införa ett klimatnödläge, som sedan också antogs. Ett annat exempel är klimatidén om elektrifierad ”last-mile” leverans av varor som inspirerade Mariestad kommun att skapa en hubb där alla leveranser lastas om och körs ut till skolor och vårdhem med elektriska fordon, säger Ingmar.

”TripAdvisor för klimatet” 

Modellen att skapa en global plattform för feedback och rating i klimat- och miljöfrågor påminner om hur TripAdvisor blivit ledande inom användarrecensioner av hotell och restauranger på nätet. Bolagets befintliga kunder använder sig av We Don’t Have Time för att hitta nya sätt nå ut till sina målgrupper och för att stärka sitt klimatarbete. Till exempel anlitar de Nordiska länderna genom Nordiska Ministerrådet We Don’t Have Time för att hjälpa till att genomföra digitala möten och seminarier i samband med FNs klimatmöte i Chile i december 2019. Det finns ett stort behov av att arbeta med klimatfrågan på ett sätt som gör riktig skillnad – och som dessutom uppmärksammas så att det blir en konkurrensfördel.

– Personligen skulle jag bli en mycket mer lojal kund hos ett företag som vill engagera mig i deras omställningsarbete än i ett företag som inte bryr sig om mina åsikter och bara vill ha mina pengar. Klimatomställningen innebär en unik chans att stärka kundrelationen och flytta fram sina positioner jämfört med konkurrenterna. Det här har vissa fattat och de vill jobba med oss för att förverkliga det. Därför tar vi nu fram en standardiserad lösning för klimatfeedback som tjänst.

We Don’t Have Time initierade med hjälp av sin plattform nyligen ett upprop för företag och organisationer för att visa sitt stöd för klimatmanifestationerna i anslutning till UN Climate Action Week i New york 20-27 September. Totalt uppmanades över 200 miljoner anställda och medlemmar att stödja klimatmanifestationerna. Ett tydligt tecken på att även företag och andra organisationer aktivt jobbar för att påskynda omställningen till ett fossilfritt samhälle.

Attraktiv värdering 

Strategin är att växa på samma sätt som TripAdvisor – genom det som kallas “virtuous circle of growth”: Nya betalande företag innebär nya användare och när We Don’t Have Time växer med dessa nya användare blir det än viktigare för företag att bry sig om sin rating.

För att öka takten i detta arbete tar bolaget nu in nytt kapital via FundedByMe som allmänheten är inbjuden att delta i. Bolagets målsättning är att växa till över 100 miljoner följare och medlemmar inom fem år. Under denna period ska långsiktigt stabila kassaflöden uppnås och notering på en större börslista ske. Utväxlingen på satsat kapital i emissionen blir betydande om bolaget lyckas med dessa målsättningar. Som jämförelse värderas TripAdvisor som har knappt 400 miljoner användare till över 5 miljarder USD.

Fakta: WeDontHaveTime AB (publ)

WeDontHaveTime AB är ett ”good cause” företag.
Det innebär att bolagets A-aktier, som saknar rätt till utdelning, ägs av
Stiftelsen WeDontHaveTime Foundation som startades av bolagets grundare och har
som ändamål att bidra till en minskad klimatpåverkan och en långsiktigt hållbar
miljö. Stiftelsen erhåller 10% av bolagets vinst som den använder för att
uppfylla sitt ändamål.

<!–
/* Font Definitions */
@font-face
{font-family:”MS 明朝”;
mso-font-charset:78;
mso-generic-font-family:auto;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:-536870145 1791491579 18 0 131231 0;}
@font-face
{font-family:”Cambria Math”;
panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;
mso-font-charset:0;
mso-generic-font-family:auto;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;}
@font-face
{font-family:Cambria;
panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;
mso-font-charset:0;
mso-generic-font-family:auto;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:-536870145 1073743103 0 0 415 0;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{mso-style-unhide:no;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
margin:0cm;
margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”MS 明朝”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-ansi-language:SV;}
.MsoChpDefault
{mso-style-type:export-only;
mso-default-props:yes;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”MS 明朝”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-ansi-language:SV;}
@page WordSection1
{size:612.0pt 792.0pt;
margin:72.0pt 90.0pt 72.0pt 90.0pt;
mso-header-margin:36.0pt;
mso-footer-margin:36.0pt;
mso-paper-source:0;}
div.WordSection1
{page:WordSection1;}
–>

Fakta: Emissionen på FundedByMe
  • Emissionsbelopp: 12 MSEK.
  • Minsta investering: 150 B-aktier á 13 sek (1950 SEK)
  • Sista teckningsdag: 16 november 2019
  • Noterat: Onoterat publikt bolag, ansluten till Euroclear
  • Mer info: WeDontHaveTime på FundedByMe