Denna sida är en annonsbilaga med nyheter för investeraren från Laika Consulting.

Andreas Kirsebom på Sensavis: "Forskning visar att 3D-teknik ökar elevernas inlärning med upp till 60 procent".

Publicerad 1 apr 2015

Svenskt företag revolutionerar utbildning på global nivå

Det svenska doldisbolaget Sensavis har tagit fram en revolutionerande 3D-undervisningsprodukt för lärare med global potential. Bolaget har tecknat en rad nya avtal och har nyligen etablerat ett spännande samarbete med Microsoft. Den internationella expansionen kräver mer kapital och bolaget ser sig nu om efter fler investerare.

Hur kan man öka elevernas inlärning? Den frågan var startskottet för produkten The 3D Classroom. 


– Vi vill revolutionera utbildningsområdet så att framför allt fler barn blir intresserade och lär sig mer på kortare tid. The 3D Classroom hjälper lärarna att nå igenom med sina pedagogiska budskap, säger Andreas Kirsebom, Vice President Business Development på Sensavis. 


The 3D Classroom är ett interaktivt utbildningsverktyg där läraren är den som styr fritt inom det ämne som undervisningen sker i. Fokus ligger på sex ämnesområden: biologi, geografi, fysik, kemi, matematik, och teknik.


– Vi ser lärarna som den enskilt viktigaste resursen i skolan och vi vill hjälpa dem att förklara abstrakta och komplexa saker som till exempel människokroppen, fotosyntesen och cellernas funktion. Med hjälp av vår 3D-teknik blir det mycket enklare för alla eleverna att verkligen förstå, säger Andreas Kirsebom och fortsätter: 


– Forskning visar att 3D-teknik ökar elevernas inlärning med upp till 60 procent. Nu pågår forskning i England med The 3D Classroom på 13 skolor. Syftet är att analysera effekten på motivation och inlärning. 


Sensavis samarbetar med Microsoft

Sensavis startade 2009 och utvecklade då en 3D-motor för visualisering med stora börsföretag som kunder. Bland annat har Sensavis visualiserat nobelprisvinnaren Sir Robert Edwards process för IVF (konstgjord befruktning).


Under 2013 inleddes utvecklingen av The 3D Classroom och redan i slutet på året såldes de första licenserna till svenska skolor. Sedan dess har det rullat på i allt snabbare takt. På ett och ett halvt år har bolaget sålt produkten till hundratals skolor, senast till Region Dalarna som har köpt en grundlicens för samtliga 170 skolor i regionen. Förutom i Sverige och Europa används produkten också på skolor i USA och Singapore. Under resans gång har också intresset för samarbete från Microsoft växt. 


– Microsoft har alltid gillat det vi gör och nu när vi lanserar oss globalt så ökar intresset att hitta samarbeten. Bland annat har vi långt gånga diskussioner om ett säljsamarbete i Asien, säger Andreas Kirsebom. 


Hur ser er expansionsplan ut? 

– Försäljningen gynnas av lokal närvaro eftersom alla får en aha-upplevelse när de ser produkten. Därför planerar vi att inom kort att påbörja en omfattande internationell expansion. 


– En klar fördel med vår produkt är att den är global eftersom den inte är kopplad till specifika läroplaner. Att den innehåller begränsat med text och ljud gör den dessutom lämpad för alla åldersgrupper samt att den snabbt och kostnadseffektivt kan anpassas till nya marknader, säger han. 


Bland befintliga investerare finns bland annat Kopparberg Invest AB, Per Hamberg med familj och Tord Cederlund genom Novatelligence AB. Den internationella expansionen kräver kapital, vilket har medfört att bolaget ser sig om efter fler starka ägare. 


– Många har kontaktat oss, men det är viktigt att vi får in rätt ägare. Det är en fördel om de har internationell erfarenhet, säger Andreas Kirsebom.



  • Fakta: Sensavis

  • Sensavis har sedan 2009 utvecklat marknadsledande och fullt ut interaktiva visualiseringar. Syftet har varit att öka förståelse och inlärning. I september 2013 lanserades den första versionen av The 3D Classroom, en mjukvara som syftar till att underlätta för läraren att öka motivationen och inlärningen i klassrummet. Idag används The 3D Classroom av hundratals skolor i Europa och USA.
  • Sensavis är inte noterat. Bolaget ser positivt på att ta in fler investerare.
  • Vill du komma i kontakt med bolaget? Kontakta bolagets vd: fredrik.olofsson@sensavis.com
  • www.sensavis.com


Denna artikel är information från Laika Consultings kund. Artiklar i Investerarbrevet skall tolkas som marknadsföring. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde.

Prenumerera på Investerarbrevet:

Som prenumerant får du varje månad Investerarbrevet samt inbjudningar till våra event och erbjudanden från våra samarbetspartners. Investerarbrevet produceras av Laika Consulting.  Läs om hur Laika Consulting behandlar  personuppgifter här!

Fyll i din e-post nedan

MEDVERKA - Varje månad har vi över 100 000 läsare bestående av institutionella placerare, större investerare och småsparare.

Vill du synas i investerarbrevet? 

Vill du medverka kontakta noel.larsson@laika.se

NYHETSBREV

Prenumerera på Investerarbrevet

Investerarbrevet kommer ut en gång i månaden och varje nummer är fullmatat med placeringstips. Vi skriver om fonder, emissioner och annan information som investeraren har nytta av.

INVESTERARBREVET PRODUCERAS AV 

Laika Consulting AB

Huvudkontor:  Birger Jarlsgatan 41A   ·   111 45 Stockholm 

E-post: info@laika.se

© Copyright 2019 Laika Consulting    Om cookies    Sitemap

Följ oss gärna på sociala medier

INFORMATION

Investerarbrevet är ett nyhetsbrev som produceras av Laika Consulting AB, ett kommunikations- och marknadsföringsföretag inom finansbranschen som riktar sig mot individer, organisationer och företag. Laika tillhandahåller ingen egen investeringsrådgivning till kunder och mottager och förmedlar inga investeringsorder. Laika fungerar istället som en länk och förmedlare av kundkontakter mellan individer, organisationer och företag som vill investera i värdepapper och de bolag som tillhandahåller värdepapper. Artiklar i Investerarbrevet skall tolkas som marknadsföring. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. För närmare information om Laika och vår verksamhet vänligen besök vår hemsida www.laika.se. Läs om hur Laika Consulting behandlar personuppgifter här.