Publicerad 14 mar 2019

Stort intresse för Ridercams notering

Häng med Ridercam på en åktur
Noteringsaktuella Ridercam genomförde i början av mars en välbesökt roadshow inför bolagets kommande IPO. Bolagets VD Dominic Berger presenterade Ridercam i Stockholm, Göteborg och Malmö och responsens var mycket positiv. Sista dag för teckning är 20 mars.

Techföretaget Ridercam är nu inne i slutspurten i arbetet med den kommande noteringen. Den roadshow som genomfördes i början av mars besöktes av närmare 200 personer, varav merparten uppger att de är intresserade av delta i den kommande IPO:n.

Bolagets vd, Dominic Berger, berättar bland annat att världens nöjesparker har närmare en miljard besökare varje år och den samlade omsättningen uppgår till omkring 500 miljarder kronor. På den gigantiska marknaden tar Ridercam en allt större del av kakan. Med sin unika systemlösning och digitala videoteknik är Ridercam ensamt i världen om att leverera högupplöst video direkt till parkernas besökare, en upplevelse som efterfrågas i allt större omfattning.

Läs mer om erbjudandet här

– Vår bedömning är att den här delen av marknaden är värd cirka 9,6 miljarder kronor per år och att den är växande och i snabb förändring, säger Dominic Berger.

Han tillägger att nöjesparkerna och besökarna i allt större omfattning efterfrågar video-filmer.

Har löst problemet 

Tills för bara några år sedan var det omöjligt att ha kameror monterade på vagnarna i en berg- och dalbana. En vanlig actionkamera klarar inte av påfrestningarna den utsätts för och går sönder på grund av vibrationer och G-krafter. Detta har Ridercam, som enda bolag i världen, lyckats lösa.

– Parkerna säljer upplevelser och goda minnen och just därför är vårt system en nyckel till framgång för parkerna, säger Berger och berättar att bolaget redan har avtal med sex nöjesparker världen över.

Med Ridercams system tar även upplevelseindustrin ett stort steg in i sociala medier. Timingen är helt rätt och drivs av efterfrågan från Youtube- och Facebookgenerationen.

– Marknaden för fotosouvenirer har sett likadan ut i decennier. Vårt unika videosystem tar detta till en ny nivå. Nu kan besökarna för första gången få sina upplevelser på video och kan dela direkt på sociala medier. Den efterfrågan vi möter är mycket stark, säger Berger.

I dag har Ridercam en intäktsmodell som bygger på att besökarna köper en video på sin upplevelse. Morgondagens modell bygger på att videon är gratis för kunden och att den finansieras med annonser och licensintäkter.

– Allt som kan driva reklam på sociala medier blir stort. Med extern sponsring kommer intresset öka rejält, vilket gör filmerna billigare och lönsamheten bättre, säger Dominic Berger.

Samarbeten med Kodak och Magic Memories

Fotosouvenirbranschen har hittills dominerats av bland andra Kodak och Magic Memories. Båda har nu valt Ridercam som samarbetspartner för digital videoproduktion på attraktioner i utsatta miljöer.

Ridercam genomför en nyemission på 23 miljoner kronor. Emissionslikviden ska i allt väsentligt användas för att öka installationstakten.

– Marknaden för vår produkt är väl etablerad och dessutom kraftigt växande. Vi är just nu de enda som kan leverera ett fungerande videosystem och behöver snabbt kunna öka installationstakten, säger Berger.

Positivt kassaflöde

Ridercam har nyligen tecknat ett avtal med Vekoma, som är världens största leverantör av åkattraktioner. Detta innebär att Ridercam kan sluta avtal direkt med nöjesparker och därmed förbättras marginalerna avsevärt. Med tanke på att det varje år byggs omkring 140 nya berg- och dalbanor har bolaget ett guldläge.
Ridercam uppger att de kommer att nå break-even vid 15-20 installationer. Positivt kassaflöde kommer, enligt Dominic Berger, att nås mot slutet av 2020.

Läs mer om Ridercam på Investerarbrevet

Snabbfakta om erbjudandet

Pris per aktie 5,75 SEK
Pre-money värdering 147 000 000 SEK
Erbjudandets storlek 23 000 000 SEK
Anmälningsperiod 12 februari – 20 mars 2019
För att investera: www.ridercam.com/Invest