Svenskt teknikföretag utmanar mobilgiganterna

Publicerad 11 jun 2013

Siktar på marknadsandel värd 2,5 miljarder

Dahl är ett svenskt teknikbolag med goda chanser att ta en värdefull bit av marknaden för smarta mobiltelefoner och surfplattor. Ägarna har själva investerat över tio miljoner kronor i bolaget, som enligt dem har potential att konkurrera med giganter som Apple, Samsung och Huawei. Bolaget för nu diskussioner med partners i Kina, Mellanöstern, Asien, Australien, USA och Europa.

 – När jag berättar om Dahls produkter blir
bemötandet ofta detsamma och personer frågar mig om detta verkligen är möjligt?
När jag sedan berättar om utvecklingsprocessen och om reaktioner som vi möter bland branschfolk, börjar alla lyssna. När jag
därefter berättar om vår samarbetspartner och att vi har alla certifikat som
krävs för en global lansering, blir de flesta övertygade om vår framtida
tillväxtpotential, berättar Sören Alm grundare och VD för Dahl Sweden Mobile Technology AB (publ).

En
av världens största mobiltelefontillverkare har nappat

Det svenska
teknikbolaget Dahl Sweden Mobile Technology AB (publ) grundades av bland
andra Robin Dahl år 2011. Han hade då sedan början av 2000-talet varit
involverat i flera utvecklingsprojekt relaterade till mobiltelefonindustrin.
Under några år i USA hade han kommit i kontakt med flera inflytelserika företag
verksamma inom branschen och fick bland annat goda kontakter inom Texas
Instruments, vilket ledde till att han blev introducerad för ledande kinesiska
tillverkare av mobiltelefoner. Dahl etablerades tack vare relationen med en
stark och välkänd partner inom telekom som fortfarande är central i bolagets
strategi vad det gäller tillverkning, logistik och leverans.

– Dahl är sannolikt det enda företag som lyckats få en av världens största mobiltelefontillverkare att utveckla smarta mobiltelefoner och surfplattor på spekulation. Dahl svarar för design, viss utveckling och försäljning. Med vår partner i ryggen som garanterar kvalitet och leverans, kommer produkternas funktioner i första hand, konstaterar Sören Alm.

Samarbetsmodellen består i att tillverkaren fördelar sin utvecklingskostnad på enheterna. När denna är återhämtad uppstår en ren vinst i produktion för tillverkaren, vilket också är dennes ekonomiska incitament i samarbetet. 

Genom etablerade samarbeten och produkter med internationell standard har bolaget potential att vinna andelar på världsmarknaden för smart mobiltelefoni där en promille av marknaden innebär en omsättning till ett värde motsvarande 2,5 miljarder kronor.
 – ­Givet en marknadsandel på en tusendel skulle vinsten kunna uppgå till omkring fem procent eller 125 miljoner före skatt. I kraft av de samarbeten Dahl har i produktionsledet är detta absolut fullt möjligt, konstaterar Sören Alm.

Egendesignade mobiler och surfplattor

På en växande marknad som på senare år dominerats av Samsung och Apple finns utrymme för alternativ. Dahl och dess partner har identifierat detta, vilket också är huvudskälet till samarbetet. Det faktum att bolaget är svenskt gör att det passar väl in i tillverkarens målbild av en framgångsrik lansering av ett nytt varumärke inom segmentet.

Utvecklingen har lett fram till fyra egendesignade
smarta telefoner samt tre surfplattor, alla baserade på Android. Av telefonerna
är två varianter i premiumsegmentet varav en variant redan producerats i ca 5
000 exemplar samt två modeller med lägre prestanda som inom några månader är i
klara för sluttester och därefter serieproduktion.

Surfplattorna är även dessa färdigutvecklade och är
inom kort klara för sluttester och serietillverkning. Bolaget har övervunnit
alla tekniska problem och har ingått produktionsavtal med en av världens
största och ledande tillverkare av mobiltelefoner.

Går det verkligen att konkurrera med Samsung, Apple, LG och Huawei?
– Nyckeln är produktion, kvalitet
och logistik. Förutsatt rätt samarbeten inom dessa områden och med en
fortlöpande utveckling av produkterna är detta absolut möjligt. Det är nämligen
inom dessa områden som de stora kostnaderna uppstår och som traditionellt
hållit små tillverkare utanför marknaden, säger Sören Alm.

Sören Alm konstaterar också att de större
tillverkarna satsar stora pengar för att vårda och bygga sitt varumärke, vilket
leder till högre priser på telefonerna. Antingen direkt om kunden friköper
telefonen eller indirekt om kunden tecknar ett abonnemang och får telefonen
”gratis”. Någon måste betala och det är alltid slutkunden. Dahls främsta
konkurrensmedel är att man kan sälja en likvärdig, eller bättre telefon, till
ett lägre pris. I kombination med en stark partner i ryggen är detta utan
tvekan ett framgångsrecept för att komma ut på den globala marknaden.      

– Avgörande för en konsument är
också att telefonens prestanda uppfyller förväntningarna, och lite till. Om så
kommer produkten att efterfrågas av kunderna. Självklara funktioner är i dag;
en bra kamera, Bluetooth, bra skäm- upplösning, WIFI, stöd för appar och en
tilltalande grafik. Dahls modeller uppfyller alla dessa förväntningar och krav,
säger Sören Alm.

Lansering på etablerade marknader och tillväxtmarknader               Dahl kommer att lansera sina produkter på alla de
etablerade marknaderna men även på vissa utvalda tillväxtmarknader där
efterfrågan är stor men där marknadens ledande aktörer ännu inte är särskilt
aktiva. Kan de inte avsätta miljontals enheter per försäljningstillfälle är
dessa spelare i normalfallet mindre intresserade. En order om 50 000 telefoner
är således inte särskilt intressant för giganterna, men för Dahl kan en sådan order vara av stort intresse.

– En order om 50 000 enheter skulle innebära en intäkt för bolaget om cirka 60
till 90 miljoner kronor beroende på produkt. Med bruttomarginaler om ca 30
procent och en liten organisation, är förutsättningarna att snabbt uppnå god
lönsamhet goda även vid lägre omsättningstal, konstaterar Sören Alm.

Nyemission öppen för teckning till och med den 24 juni 2013                  För att utveckla marknadsförings- och
säljorganisationen samt för att tillföra kapital för att färdigställa produkter
och utveckla verksamheten ytterligare, genomför Dahl en nyemission under juni
månad. Med hjälp av det tillförda kapitalet planerar bolaget att genomföra en
global lansering av bolagets kompletta produktportfölj. Genom
kapitalanskaffningen säkerställs kapital vilket innebär att bolaget kan
öka sin försäljning och ta fortsatta order. I augusti månad 2013 planerar
bolaget en notering på AktieTorget.

Klicka här för att ta del av teckningsinbjudan