Publicerad 1 jan 1970

Så tar du rygg på en tillväxtraket

Snabb expansion för Evendo
Som medgrundare var han en viktig person när Sitecore byggdes upp och som förra året såldes till EQT för drygt 1 miljard euro. Nu noterar han ett annat tillväxtföretag som han drivit upp – Evendo. Bolaget är ensamt om ett skalbart system som digitaliserar den globala eventindustrin. Nyligen lanserades Evendo i London och verksamheten i Danmark har redan positivt kassaflöde.

Evendo lanserade sin end-to-end marknadsplats för events i Köpenhamn 2016. Redan första året sköt tillväxten fart med besked och 50 000 eventupplevelser bokades med Evendo. I februari 2019 uppvisade den danska verksamheten positivt kassaflöde och nyligen expanderade Evendo till London.

Allt på plats – fokus på expansion

Att som Evendo utveckla en egen skalbar plattform för events är ett digert arbete.

– Vi har lärt oss mycket under resans gång och testat vad som inte funkar och vad som verkligen funkar. Nu har vi en färdig plattform som snabbt genererar positiva kassaflöden på de marknader vi ska in på, konstaterar Evendos VD Kasper Larsen och fortsätter:

– I Danmark har vi haft en stor organisation för att utveckla plattformen. Nu kan vi driva verksamheten med en relativt liten och effektiv personalstyrka på alla marknader.

Kasper Larsen är en av Evendos grundare och tidigare har han varit med och startat och drivit ett flertal bolag, bland andra tillväxtraketen Sitecore som EQT köpte för drygt 1 miljard euro.

Effektiv molnbaserad bokningsportal för events 

Kortfattat kan Evendos marknadsplats liknas vid en molnbaserad bokningsportal för events. De som ska arrangera event – till exempel företag och privatpersoner – går in på portalen och väljer vilka aktiviteter som de vill göra som att boka lokal, restaurang och aktiviteter.

Det kostar inget för eventarrangörer att använda portalen och boka aktiviteter. Dessutom finns en rad andra tjänster, till exempel ett planeringsverktyg som säkerställer att allt fungerar och varnar om till exempel restiden är för kort mellan olika aktiviteter. 

Eventindustrin större än hotellbranschen men har inte digitaliserats 

I västvärlden omsätter eventindustrin 800 miljarder euro, medan hotellbranschen svarar för en bråkdel av det – 113 miljarder euro. Kasper Larsen definierar Evendos marknad – som utgörs av events med färre än 100 anställda – till 464 miljarder euro. Initialt fokuserar Evendo på större städer i Västeuropa och USA, en marknad som är värd 74 miljarder euro.

– Samtidigt som marknaden är enorm så har eventindustrin inte digitaliserats som hotellbranschen. För oss är det här ett guldläge, säger Kasper Larsen.

Det som skiljer Evendo från alla andra eventsystem, och som gör att bolaget inte har några direkta konkurrenter, är att bolaget har världens första end-to-end marknadsplats för events.

Mäter allt för snabbare och bättre affärer

Evendo använder endast Google adwords för att skaffa kunder. Trots att det är relativt dyrt är förhållandet mellan det kapital som investeras i annonsering och intäkter är positivt. Med adwords kan Evendo precist mäta sambandet mellan kostnader för Google adwords och intäkter.

– Att vi har siffror på allt innebär att vi kan lägga grunden för den mest effektiva expansionen. Framöver – när vi nått lönsamhet på flera marknader – kommer vi att använda andra kanaler, säger han.

Evendon ska noteras på First North och genomför samtidigt en emission som är garanterad till 102 procent av minimierbjudandet. Läs mer om noteringen och nyemissionen nedan.

Fakta: Evendos notering

Emittent: Evendo AB
Teckningsperiod: 19 mars – 5 april 2019
Teckningskurs: 14,70 SEK
Värdering pre-money: 76,8 MSEK
Totalt erbjudande: SEK 11,760,000 – 15,213,104 SEK
Memorandum och teckningssedel:
Evendos webb, Mangold