QBanks molntjänst fortsätter att vinna marknadsandelar på den snabbväxande marknaden för Digital Asset Management.

Publicerad 28 nov 2014

QBank fortsätter att växa och satsar på strategiska partnersamarbeten


Marknaden för Digital Asset Management växer i en rasande takt. Dropbox värderades nyligen till 10 miljarder dollar och efterfrågan på digitala molntjänster ökar. QBank är ett svenskt företag som genom en unik inriktning fortsätter att växa på en potentiell miljardmarknad.

0
0
1
50
269
Laika
2
1
318
14.0

Normal
0

21

false
false
false

SV
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Normal tabell”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}


Skillnaden mellan QBank och många andra molnbaserade tjänster, exempelvis
Dropbox, är att tjänsten riktar sig mot företag. Bolaget har idag 400 000
användare och vi avser öka antalet med minst 50 procent per år. Vi kommer nu
att satsa på strategiska partnerskap för att öka skalbarheten, berättar Carl
Petruson, vd för QBNK Holding AB (publ).

 

Trenden
inom Online Storage och Digital Asset Management har under de senaste åren
varit tydlig. Marknaden för dessa tjänster har en tillväxttakt på mellan
30 till 40 procent per år och bedöms enligt undersökningsbolaget Markets and
Markets uppgå till närmare 50 miljarder dollar inom fyra år. 

 


Google har räknat ut att all samlad information i världshistorien fram till
2003 produceras nu i lika stor mängd under två dagar och efterfrågan kring att
hantera datan är stor. Bolag kan spara enorma resurser genom att arbeta
mer effektivt och återanvända information och data istället för att producera
nytt, berättar Carl Petruson. Dessutom kan smarta lösningar som QBank göra man
kommer ut på marknaden med sitt erbjudande betydligt snabbare och detta ökar
bolagets intäkter.

Skalbarheten är viktig för att vinna marknadsandelar

QBank
erbjuder en molnbaserad tjänst som är anpassad för att möta upp
framtidstrenderna inom kommunikation. En effektiv integrering och konvertering
medför att tjänsten i teorin skapar värden för motsvarande 140 miljoner kronor
per dag för bolagets kunder. Men att tjänsten i sig skapar fördelar för
användarna räcker inte för att vinna marknadsandelar enligt Carl Petruson: 


– En
produkt kan vara hur bra som helst men om den saknar en skalbarhet kommer det
att ta tid för den att nå ut på marknaden. Vi har därför valt att investera i
en partnermodell som gör att vi får mycket större räckvidd. QBank är också en
källa till stora intäkter för våra partners i form av de projekt som tjänsten
skapar, exempelvis integrering, anpassningar, implementering och utbildning.

 

Han
berättar att QBank är mån om att dessa projekt utförs av deras partners. På så
vis skapas en win-win-situation för alla parter och att det blir tydligt vilka
värden som skapas i affärerna kring mjukvaran.


Arbetssättet kan leda till miljonaffärer för bolagets partners

Carl
Petruson berättar att bolaget har noterat en positiv utveckling sedan man
började satsa på sina strategiska samarbeten. QBank kan resultera i
miljonaffärer för bolagets partners genom kunder som Ericsson, Swedish Match,
Svenskt Näringsliv, Electrolux, Stenakoncernen, Axfood, Fabege, Visit Sweden,
Forsman & Bodenfors, Toyota, med flera. 

– För
våra partners kan konkurrens på marknaden om uppdrag vara hård och jag tror att
de ser ett stort värde i att kunna erbjuda nya lösningar som sparar pengar för
kunderna och dessutom ger dem sysselsättning. Vi kan erbjuda dem en kontakt med
stora aktörer och även mindre bolag med stor tillväxtpotential, säger Carl
Petruson. 

 

Han
konstaterar att en viktig del i trovärdigheten är att undvika konkurrens. QBank
har därför tagit ett aktivt beslut att enbart fokusera på kärnprodukten medan
bolagets partners kan koncentrera sig på lösningen och kringtjänsterna. För att
säkerställa kvalitet i leveransen till kunderna och skydda det egna varumärket
arbetar QBank med att ta fram en modell för certifiering av partners. Det
kommer att vara viktigt att alla partners uppfyller våra och kundernas
kvalitetskrav.    

 

Partnermodellen
skapar värden för investerarna 

QBank’s
nya partnermodell är bland annat inspirerad av EPiServer som varit
framgångsrika kring sina strategiska samarbeten. Carl Petruson berättar att
bolaget kommer fortsätta att driva utvecklingen och bearbeta slutkunder
tillsammans med sina partners men att de kommer att ha ett tydligare fokus på
kärnverksamheten: 

 


Vi kommer att lägga fokus på att utveckla QBank, vilket leder till fler
abonnemang. Vi vet också att företag som börjar använda QBank i en kommunikationskanal
ofta fortsätter att använda tjänsten i fler kanaler. Här kan våra partners
hjälpa oss att komma in hos kunden på rätt sätt. Det gör att vi över tiden
får en stabil intäkt som inte är varierar beroende på säsong.

 

Han
berättar att arbetssättet lett till en naturlig tillväxt och till att allt fler
partners vill utöka sina samarbeten. I november lanserade QBank en ny version
av mjukvaran och bolaget har redan fått ett antal uppdateringsuppdrag.
Versionen har ett nytt gränssnitt och bygger på en förbättrad teknik och en
databas som är framtagen för att passa framtidens kommunikationsbehov.
Mjukvaran är också anpassad för den nya samarbetsmodellen vilket gör att
företagets partners enkelt kan gå in och administrera systemet via en
partnerportal.

 

0
0
1
814
4315
Laika
35
10
5119
14.0

Normal
0

21

false
false
false

EN-US
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Normal tabell”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-ansi-language:EN-US;
mso-fareast-language:EN-US;}

– Bolagets ska
expandera med lönsamhet och tillsammans med kunder, återförsäljare och
investerare. Marknaden är jättestor och vi har hittat ett bra sätt att
bearbeta den. Vi vet också att produkten ligger rätt i tiden och kan
erbjuda fler värden i jämförelse med konkurrerande lösningar. Sammantaget gör
det oss positiva inför framtiden och till partnermodellen som leder till bra
affärer: både för oss, våra kunder, partners och investerare, säger Carl
Petruson.

0
0
1
67
360
Laika
3
1
426
14.0

Normal
0

21

false
false
false

SV
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Normal tabell”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

0
0
1
11
59
Laika
1
1
69
14.0

Normal
0

21

false
false
false

SV
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Normal tabell”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}