gröna investeringar, hållbarhet
 Vi har sett att försäljningen i USA börjar ta fart nu, så vi behöver trycka på gaspedalen”, säger Simris Algs vd Fredrika Gullfot.

Publicerad 24 jun 2020

”Profit och hållbarhet går hand i hand” – börsnoterat veganbolag satsar på USA


Expanderar i USA. Vegantrenden har nått börsen, med svenska Simris Alg som ett av de första noterade bolagen. Affärsidén är att rädda haven genom att tillverka råvaror från odlade alger istället för från fisk och andra havslevande djur. Nu står bolaget inför genombrott i USA, efter avtal med viktiga återförsäljare.

– Vi har sett att försäljningen i USA börjar ta fart nu, så vi behöver trycka på gaspedalen, säger Simris Algs vd Fredrika Gullfot.

För att finansiera satsningen på USA tar Simris Alg in nytt kapital i en nyemission

Spjutspetsteknik för en bättre värld

Att Simris Alg använder spjutspetsteknik för att bidra till en bättre värld råder det ingen som helst tvekan om. Simris Alg – som finns i skånska Hammenhög – har utvecklat en industriell process för odling av mikroalger i växthus och produktion av omega-3 som ett alternativ till fiskolja och krill.

– Vi befinner oss i en tid där behovet av omställning är akut, för klimatet och miljön. Många av våra investerare brinner för samma sak som vi gör. Genom att utveckla ny teknik och bättre produkter kan vi göra skillnad och bidra till ett bättre samhälle, berättar Simris Algs vd Fredrika Gullfot som beskriver sig själv som en sann teknikoptimist.

– Det handlar inte om välgörenhet, utan omställningen är århundradets största affärsmöjlighet. Profit och hållbarhet går hand i hand.

Världens hav krisar

Att det är kris i världens hav råder det ingen som helst tvekan om. FN:s organ för fiske och jordbruk, FAO, har slagit fast att 93 procent av havets fiskebestånd redan är fullt utfiskade eller överfiskade. Greenpeace har larmat om att hela det antarktiska ekosystemet riskerar att kollapsa på grund av det starkt ökande fisket av krill för att tillverka omega-3-tillskott.

– Omega-3 från fisk och krill är ett tydligt exempel på hur vår kortsiktiga jakt på vinst skapar både miljöförstörelse och resursbrist. Dessutom helt i onödan, eftersom omega-3 egentligen kommer från alger, berättar Fredrika Gullfot.

Att fiskar är rika på omega-3 beror på att de äter alger som innehåller omega-3, inget annat. Simris Alg odlar de alger som är havets ursprungliga källa till omega-3, för att slippa gå omvägen via fisk och krill.

Nya gröna lösningar 

Precis som med omega-3 finns det fler produkter som kommer från utrotningshotade arter och känsliga marina ekosystem, men som ytterst bildas av mikroalger i haven. Under 2019 har bolaget påbörjat utvecklingen av fler kommersiellt intressanta ämnen från sina odlingar.

– Genom den här typen av nya, gröna lösningar kan vi ersätta gammal fulteknik och dåliga, ohållbara produkter och råvaror. Jag är övertygad om att morgondagens storföretag byggs genom långsiktigt värdeskapande snarare än genom kortsiktig vinst på bekostnad av planeten, berättar Fredrika Gullfot.

Den globala omega-3-marknaden är värd 34 miljarder dollar samtidigt som den är under tillväxt.

– För mig är det solklart att det inte finns något som helst motsatsförhållande mellan miljömässig hållbarhet och lönsamhet, säger Fredrika Gullfot.

Genomför nyemission 

Simris Alg startade 2011 och är ett av ett fåtal bolag globalt som lyckats utveckla en odlingsprocess för mikroalger i industriell skala. Den färdigbyggda anläggningen togs i drift 2016, samma år som bolaget börsnoterades. EU-regelverket satte dock stopp för lanseringen av Simris Algs produkter. Eftersom bolagets algolja är helt ny på marknaden, faller den under förordningen om nya livsmedel. Bolaget har avtal med bland andra Åhléns och Apoteket, men väntar ännu på tillstånd för att få sälja sina omega-3-tillskott på hemmaplan.

– Vi fokuserar istället på de marknader där vi redan kan sälja våra produkter, till exempel USA och Sydkorea, berättar Fredrika Gullfot.

I USA, som idag är Simris Algs huvudmarknad, tar hela 7,8 procent av den vuxna befolkningen regelbundet omega-3-tillskott. Bolaget riktar in sig på premiumsegmentet och har bland annat Hollywoodstjärnan Gwyneth Paltrows wellnessimperium Goop som återförsäljare.

Ökad försäljning i USA

Försäljningen i USA har under våren börjat ta fart hos både återförsäljare och online. Simris Alg tar nu in pengar för att framför allt stärka organisationen och öka marknadsföringen. Fokus ligger på att rekrytera fler återförsäljare och ökad e-handel. VD Fredrika Gullfot menar att Simris Alg är ett bolag som ligger helt rätt i tiden.

– Vi ligger helt i linje med det ökande intresset för miljö och hälsa, men också med vegantrenden, som är en av de starkaste megatrenderna vi ser just nu, säger hon.

Tidningen The Economist utsåg 2019 till ”The year of the vegan”, och den gröna trenden har även börjat få genomslag på kapitalmarknaden. Exempelvis börsnoterades det USA-baserade veganföretaget Beyond Meat på historiska rekordnivåer, med en kurs som nästan tredubblades under den inledande handeln. Fjolåret var även det år som den första börshandlade veganfonden såg dagens ljus.

– Det råder ingen som helst tvekan om att vegantrenden är här för att stanna. Enbart under första kvartalet i år har investeringarna i växtbaserade alternativ varit större än under hela 2019, slår Fredrika Gullfot fast.

Simris Algs emission

– Emissionsvolym: Cirka 29 Mkr
– Teckningsperiod 24 juni – 8 juli 2020
– Teckningskurs: 2,70 SEK per unit, vilket motsvarar 90 öre per B-aktie 
– En unit består av tre (3) nyemitterade B-aktier och två (2) vederlagsfria teckningsoptioner av serie 2020/1.
– För prospekt och ytterligare information, klicka här



Denna artikel är information från Laika Consultings kund. Artiklar i Investerarbrevet skall tolkas som marknadsföring. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde.