”Vi som beställare är oerhört kategoriska – ett misslyckande och det blir en bock i kanten. Våra krav är stenhårda”, säger Anita Hebrand.

Publicerad 1 dec 2015

Nyckelordet för interim management är kvalitet!

Interim management ger resultat
Kvalitet är A och O inom interim management. Just därför är det viktigt att välja en bra leverantör som erbjuder säker leverans, flexibilitet och har ett stort internationellt nätverk. Det är Anita Hebrands slutsats, efter många års erfarenhet som HR-chef och beställare av interimschefer.

Anita Hebrand har varit HR-chef sedan 1970-talet med tunga uppdrag inom flera stora bolagskoncerner, från kooperation till privat verksamhet, stiftelser, industribolag, börsnoterade företag och riskkapitalbolag, varav ett flertal med internationell verksamhet.

Hon har sett arbetsmarknaden förändras rejält under sin tid som HR-chef. Dagens chefsroll handlar alltmer om ledarskap och det har blivit viktigt för företag att utveckla en värdegrund som de kan presentera, kommunicera och leva upp till för bästa tänkbara positionering på marknaden. Ikea och Hennes & Mauritz är lysande exempel på detta. 

– Arbetsmarknaden har också blivit snabbare och lättrörligare. Ungdomar vill ha större utmaningar, allt fler har egna företag och jobbar på konsultbasis, konstaterar Anita. 

– Men, förtydligar hon, det är inte bara arbetstagarna som kräver mer. Även arbetsgivarna vill ha ut mer av sina medarbetare, både vad gäller kompetens och internationella erfarenheter. 

Bransch under tillväxt

Det är cirka femton år sedan marknadens efterfrågan efter expertis, erfarenhet och flexibilitet öppnade för den nya branschen – interim management. En bransch som växer genom ett ökande behov av erfarna chefer med spetskompetens och internationell kapacitet som kan tillsättas omgående, var som helst i världen!

Det var Jan Andersson på Mason Management AB, som introducerade interim management för Anita Hebrand. Året var 2009.

– Jag hade en situation som krävde extra ordinära insatser, och Mason Management löste mitt chefsbehov på ett suveränt sätt – snabbt, enkelt och rätt, berättar Anita. 

– Mason Management har ett stort nätverk av interimschefer och samarbetspartners i flera länder, samt en bra värdegrund som är viktig för mig. De har dessutom alltid hanterat all kontraktsskrivning på ett föredömligt sätt.

Ställ krav på leverantören

Mason Management AB är inte den enda leverantör av interimschefer som Anita Hebrand har haft kontakt med under sina år som HR-chef, men hon skattar dem högt. Hon vet vilka krav som är viktiga att ställa på leverantörerna för att få bästa tänkbara interimslösning.

– Vi som beställare är oerhört kategoriska – ett misslyckande och det blir en bock i kanten. Våra krav är stenhårda. Till det kommer tidsfaktorn! Vi vill ha personen på plats i morgon! Och då ska det fungera. Så kvalitet är A och O, summerar hon. 

– Att leverantören har ett bra och smidigt kontraktsskrivande är väsentligt. Det kan vara oerhört tidskrävande och juridiskt komplicerat att förhandla om försäkringar och garantier. Leverantörens internationella nätverk är också viktigt att kontrollera. Det bör vara stort och aktivt.

I dagsläget arbetar Anita Hebrand med HR-frågor på konsultbasis, men fortsätter gärna att rekommendera eller hyra interimschefer när speciella omständigheter råder. 

– Interimschefer är orädda och sticker huvudet direkt in i getingboet! Generellt har de en hög kompetens och de har oftast högre kompetens än vad uppdragen egentligen kräver. De kommer in med nya ögon och har en friare roll i företaget. De vågar påtala och göra förändringar, utan att sitta fast i företagens maktstruktur. 

– Det finns stora möjligheter i att våga välja en interimschef, avslutar Anita Hebrand.

Läs mer om Mason Management här och om deras internationella nätverk här.