Publicerad 1 apr 2019

Nya avtal och produkter ger Standard Ekologiskt vind i seglen

Mot ökad försäljning
Försäljning av smörgåsar och sallader ökar. Dessutom har Standard Ekologiskt nya stora avtal på gång. Bolaget breddar nu sin ägarkrets och tar in mer kapital för att kunna hålla jämna steg med efterfrågan.

– Med centrala avtal med några av landets största matvarukedjor kommer kapitalet väl till pass för att skala upp produktionen och utnyttja den fulla potentialen av vår fabrik, säger företagets vd Peter In de Betou.

Har fått vind i seglen
Med ökad försäljning av svensktillverkade sallader och smörgåsar – samt nya avtal med flera stora matvarubutiker på gång – har mattillverkaren Standard Ekologiskt vind i seglen. Under varumärket Standard Food har företaget ökat sin försäljning från cirka 30 000 kronor i oktober 2018 till cirka 450 000 kronor i mars 2019. Under andra kvartalet 2019 väntar man sig att nå positivt resultat, och bolaget har nyligen skrivit avtal som innebär försäljning i flera av det rikstäckande butikskedjorna.

Medan försäljningen av sallader och smörgåsar äntligen börjar ta fart har det stundtals varit besvärligare för bolagets andra varumärke, Tip & Tot. I snart två år har företaget under varumärket Tip & Tot producerat färsk och ekologisk barnmat som sakta men säkert blivit mer och mer populär. Under förra året lanserades dock en ekologisk och nyttig dryck för barn som inte alls nådde upp till bolagets förhoppningar. Nu är produktionen av drycken nedlagd.

– Det var betydligt svårare och mer kostsamt än vad vi väntat oss att få fram rätt smaker utan att blanda i kemikalier och saker som barn ej bör dricka. Det säger del om hur branschen ser ut och tyvärr blev det en missräkning för oss.

Fokus på lönsamhet
Istället fokuserar bolaget på att nå lönsamhet. Och just det ser ut att bli verklighet redan under andra kvartalet 2019. För det första utvecklas försäljningen av sallader och smörgåsar positivt och för det andra ska bolaget dessutom lansera barnpizzor.

Pizzorna kommer säljas i tre olika varianter och är – precis som Tip & Tots övriga barnmat – ekologisk, glutenfri och lagad från grunden utan tillsatser med uteslutande svenska råvaror. Med barnpizzorna ska företaget ta marknadsandelar bland företagen som säljer mikropizzor. Produkt som nästan uteslutande säljs i frysdisken och är tillverkade utomlands av onyttiga ingredienser.

– Att vår pizza är färsk, ekologisk och lagad av endast svenska råvaror kommer fylla ett stort hål på marknaden. Vi håller nu på att slutförhandla med två rikstäckande butikskedjor som kommer leda till att vi når ut till kunder i hela landet, säger Peter In de Betou, vd på Standard Ekologiskt.

Tillverkar maten från grunden
Standard Ekologiskt tillverkar all mat från grunden i sin fabrik i Halmstad. Fabriken har enligt Peter In de Betou kapacitet att producera mat för 150 miljoner kronor per år, vilket ger företaget möjlighet att växla upp produktionen vid behov.

– I nuläget är fabriken lite väl stor för oss. Men eftersom vi hyr ut delar av anläggningen till en annan matproducent kan vi se till att hålla nere våra indirekta kostnader. Vi ser verkligen fram emot att utnyttja hela fabrikens kapacitet, säger Peter In de Betou.

Den snabba utvecklingen för bolaget har medfört att Standard Ekologiskt nu tar in fler delägare och kapital för att klara av att möta den ökande efterfrågan.  

FAKTA

Standard Ekologiskt

Vill du veta mer om Standard Ekologiskt och Tip & Tots expansionsplaner? Besök tipandtot.se/emissioner