Denna sida är en annonsbilaga med nyheter för investeraren från Laika Consulting.

Publicerad 25 jun 2019

Nya avtal och produkter ger Standard Ekologiskt vind i seglen

Mot ökad försäljning Försäljning av smörgåsar och sallader ökar. Dessutom har Standard Ekologiskt nya stora avtal på gång. Bolaget breddar nu sin ägarkrets och tar in mer kapital för att kunna hålla jämna steg med efterfrågan.

– Med centrala avtal med några av landets största matvarukedjor kommer kapitalet väl till pass för att skala upp produktionen och utnyttja den fulla potentialen av vår fabrik, säger företagets vd Peter In de Betou.

Har fått vind i seglen
Med ökad försäljning av svensktillverkade sallader och smörgåsar – samt nya avtal med flera stora matvarubutiker på gång – har mattillverkaren Standard Ekologiskt vind i seglen. Under varumärket Standard Food har företaget ökat sin försäljning från cirka 30 000 kronor i oktober 2018 till cirka 450 000 kronor i mars 2019. Under andra kvartalet 2019 väntar man sig att nå positivt resultat, och bolaget har nyligen skrivit avtal som innebär försäljning i flera av det rikstäckande butikskedjorna.


Medan försäljningen av sallader och smörgåsar äntligen börjar ta fart har det stundtals varit besvärligare för bolagets andra varumärke, Tip & Tot. I snart två år har företaget under varumärket Tip & Tot producerat färsk och ekologisk barnmat som sakta men säkert blivit mer och mer populär. Under förra året lanserades dock en ekologisk och nyttig dryck för barn som inte alls nådde upp till bolagets förhoppningar. Nu är produktionen av drycken nedlagd.


– Det var betydligt svårare och mer kostsamt än vad vi väntat oss att få fram rätt smaker utan att blanda i kemikalier och saker som barn ej bör dricka. Det säger del om hur branschen ser ut och tyvärr blev det en missräkning för oss.


Fokus på lönsamhet
Istället fokuserar bolaget på att nå lönsamhet. Och just det ser ut att bli verklighet redan under andra kvartalet 2019. För det första utvecklas försäljningen av sallader och smörgåsar positivt och för det andra ska bolaget dessutom lansera barnpizzor.


Pizzorna kommer säljas i tre olika varianter och är – precis som Tip & Tots övriga barnmat – ekologisk, glutenfri och lagad från grunden utan tillsatser med uteslutande svenska råvaror. Med barnpizzorna ska företaget ta marknadsandelar bland företagen som säljer mikropizzor. Produkt som nästan uteslutande säljs i frysdisken och är tillverkade utomlands av onyttiga ingredienser.


– Att vår pizza är färsk, ekologisk och lagad av endast svenska råvaror kommer fylla ett stort hål på marknaden. Vi håller nu på att slutförhandla med två rikstäckande butikskedjor som kommer leda till att vi når ut till kunder i hela landet, säger Peter In de Betou, vd på Standard Ekologiskt.

Tillverkar maten från grunden
Standard Ekologiskt tillverkar all mat från grunden i sin fabrik i Halmstad. Fabriken har enligt Peter In de Betou kapacitet att producera mat för 150 miljoner kronor per år, vilket ger företaget möjlighet att växla upp produktionen vid behov.

– I nuläget är fabriken lite väl stor för oss. Men eftersom vi hyr ut delar av anläggningen till en annan matproducent kan vi se till att hålla nere våra indirekta kostnader. Vi ser verkligen fram emot att utnyttja hela fabrikens kapacitet, säger Peter In de Betou.

Den snabba utvecklingen för bolaget har medfört att Standard Ekologiskt nu tar in fler delägare och kapital för att klara av att möta den ökande efterfrågan.  

FAKTA

Standard Ekologiskt

Vill du veta mer om Standard Ekologiskt och Tip & Tots expansionsplaner? Besök tipandtot.se/emissioner

Denna artikel är information från Laika Consultings kund. Artiklar i Investerarbrevet skall tolkas som marknadsföring. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde.

Prenumerera på Investerarbrevet:

Som prenumerant får du varje månad Investerarbrevet samt inbjudningar till våra event och erbjudanden från våra samarbetspartners. Investerarbrevet produceras av Laika Consulting.  Läs om hur Laika Consulting behandlar  personuppgifter här!

Fyll i din e-post nedan

MEDVERKA - Varje månad har vi över 100 000 läsare bestående av institutionella placerare, större investerare och småsparare.

Vill du synas i investerarbrevet? 

Vill du medverka kontakta noel.larsson@laika.se

NYHETSBREV

Prenumerera på Investerarbrevet

Investerarbrevet kommer ut en gång i månaden och varje nummer är fullmatat med placeringstips. Vi skriver om fonder, emissioner och annan information som investeraren har nytta av.

INVESTERARBREVET PRODUCERAS AV 

Laika Consulting AB

Huvudkontor:  Birger Jarlsgatan 41A   ·   111 45 Stockholm 

Telefon: 08 - 440 82 40     E-post: info@laika.se

© Copyright 2019 Laika Consulting    Om cookies    Sitemap

Följ oss gärna på sociala medier

INFORMATION

Investerarbrevet är ett nyhetsbrev som produceras av Laika Consulting AB, ett kommunikations- och marknadsföringsföretag inom finansbranschen som riktar sig mot individer, organisationer och företag. Laika tillhandahåller ingen egen investeringsrådgivning till kunder och mottager och förmedlar inga investeringsorder. Laika fungerar istället som en länk och förmedlare av kundkontakter mellan individer, organisationer och företag som vill investera i värdepapper och de bolag som tillhandahåller värdepapper. Artiklar i Investerarbrevet skall tolkas som marknadsföring. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. För närmare information om Laika och vår verksamhet vänligen besök vår hemsida www.laika.se. Läs om hur Laika Consulting behandlar personuppgifter här.