Mjukvaruföretaget Monocl Software tilldelas 2,7 miljoner av Sveriges Innovationsmyndighet VINNOVA.

Publicerad 1 dec 2014

Monocl Software tilldelas miljoner inför lansering av ny mjukvara


Monocls nya verktyg för att utvärdera experter bedöms vara högintressant med en betydande affärspotential. Nu tilldelas mjukvaruföretaget 2,7 miljoner kronor från Sveriges Innovationsmyndighet VINNOVA. Samtidigt har Monocl, som enda svenska bolag, blivit utsett till en av världens mest spännande företag inom forskning och analys av storbolaget Elsevier. Nu berättar bolagets VD mer om den förestående mjukvarulanseringen som erbjuder stora möjligheter för investerare.

0
0
1
832
4415
Laika
36
10
5237
14.0

Normal
0

21

false
false
false

SV
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Normal tabell”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Monocol Software
utvecklar innovativa analysverktyg för läkemedelsbolag och andra Life Science-företag
som vill utveckla sitt strategiska arbete och stärka relationerna med experter
inom branschen. Nu förbereder bolaget lanseringen av sin första mjukvara som
väckt stor uppmärksamhet.  

 

I hård konkurrens med
hundratals bolag tilldelades Monocl Software i november 2,7 miljoner kronor
från den svenska innovationsmyndigheten VINNOVA. Samtidigt har företaget blivit
utnämnda till en av världens mest spännande nykomlingar inom och forskning och
analys av storbolaget Elsevier. Utmärkelsen innebär att bolaget inkluderas i
Elseviers exklusiva nätverk i fint sällskap med omtalade företag med
finansiering från Google Ventures.


– Vi är väldigt glada för utmärkelsen från Elsevier och stödet från VINNOVA.
Kapitaltillskottet kommer också med en utmärkt tajming eftersom vi nu
förbereder en kapitalanskaffningsprocess inför lanseringen av vårt första
analysverktyg MONOCL EGO, säger VD Björn Carlsson.

Björn Carlsson grundade
verksamheten 2011 tillsammans med kollegan Tobias Thornblad. Utvecklingen har
sedan dess gått fort. Monocl-gruppen har idag en stark ägarskara samt tolv
anställda fördelade över två bolag. Nyligen gjordes också en strategisk
erfarenhetsrekrytering genom att Petter Eriksson, med en ledande position inom
det Google Ventures-finansierade företaget Recorded Future, valdes in till
styrelsen.

 

– Till skillnad från
många andra företag inom branschen är bolaget grundat utifrån devisen att allt
ska vara användarvänligt, ”by professionals for professionals”. Vi
vill adressera ett omfattande behov och vi väljer alltid en teknisk lösning
utifrån behovet, aldrig tvärtom. Målet är att skapa en relevant
användarupplevelse och utveckla tekniken med affärsvärdet i fokus. Vi har också
arbetat hårt för att skapa ett robust system med ett modernt och användarvänligt
gränssnitt. 


MONOCL EGO – ett medicinskt LinkedIn fokuserat på Life Science

Monocls första
analysverktyg MONOCL EGO är ett analysverktyg för Life Science-bolag som
behöver hitta, utvärdera och komma i kontakt med forskande experter för olika
affärsändamål. Verktyget baseras bland annat på världens största medicinska
databas för forskningspublikationer, PubMed, och erbjuder idag tiotals miljoner
expertprofiler. 

 

– Att på djupet
förstå enskilda experter och deras relationer är helt centralt idag. Vårt
analysverktyg hjälper bolagen genom att de får omfattande information kring
personerna redan innan de initierar kontakten. Det ger en konkurrensfördel
för företagen som kan öka sin försäljning, snabbare kan hitta rätt kompetens
och på andra sätt kan utforma ett kraftfullare värdeerbjudande, säger Björn
Carlsson.

– Jag brukar likna
verktyget vid ett slags medicinskt LinkedIn. Plattformarna påminner om varandra
när det gäller själva inriktningen på relationer, men det finns även några
betydande skillnader. MONOCL EGO är inget socialt nätverk,
expertprofilerna är istället förpopulerade av oss. En annan central skillnad är
att verktyget är skräddarsytt för professionella användare inom Life Science-industrin.
Det innebär att vi erbjuder en annan typ av information samt en kontakt med
experter som i regel inte finns representerade på LinkedIn, tillägger han.

Björn Carlsson konstaterar också att det växande informationsflödet har bidragit till att värdet
av att förstå relationer mellan individer är enormt. Intresset för så kallad
”Big Data” växer också explosionsartat. Det märks inte minst på
antalet börsnoteringar och förvärv. I juli i år såldes exempelvis det
relationsinriktade analysföretaget RelateIQ för 390 miljoner dollar till
amerikanska SalesForce.

Planerar emission inför lanseringen 2015
MONOCL EGO erbjuder information kring vad exempelvis den eftersökta experten
arbetar med för tillfället, relevanta forskarkollegor, kontaktvägar,
aktiviteter inom sociala medier med mera. Planen är att introducera verktyget
till marknaden redan under den andra halvan av 2015. Bolaget inleder nu en
kapitalanskaffningsprocess inför lanseringen och till våren planeras en nyemission
om tio miljoner kronor. 

– Det finns idag inget existerande verktyg som ger företagen tillgång till
motsvarande information och insikter. Vi siktar på att bjuda in kunder till en
beta-version under våren och har redan märkt ett stort intresse från flera
aktörer inom Life Science-branschen. Kapitaltillskottet kommer att användas
till lanseringen och för att upprätta en robust och global
försäljningsorganisation, säger Björn Carlsson.

 Han avslutar med att
konstatera att marknaden för analystjänster växer med mellan femton till tjugo
procent per år. Utvecklingen bedöms också fortsätta vilket gör att han ser en
enorm potential för mjukvaran som hela tiden ger upphov till nya möjligheter
och idéer:

 

– Vi får ständigt
nya inspel från läkemedelsbolag som menar att de kommer ställa sig direkt på
kundlistan om vi kan hjälpa dem att förstå de affärsskapande
relationerna. Blir mjukvaran som vi har tänkt oss är vi också övertygade
om att den på många sätt kommer att bli banbrytande. Plattformen är även
utvecklad med skalbarhet, vilket innebär att den på sikt kan användas inom fler
branscher. Det gör att jag inte ser några gränser för hur långt den kan
nå.