Nu tar den digitala boken över marknaden

Publicerad 3 jun 2013

Massolit växer när den digitala boken övertar marknaden


Efter att ha tecknat en avsiktsförklaring med Filimundus om framtagning av nya barnspelsappar, storsatsar nu Massolit Media digitalt och köper samtidigt upp bolag inom förlagsbranschen. För att säkerställa produktionen samt för att förvärva nya författare genomför bolaget en nyemission under juni månad.

– Man kan inte stoppa utvecklingen. Successivt kommer i stort sett alla textböcker att överföras till digitala format och bilderböcker till multimediala format. Bokbranschen befinner sig i inledningsfasen av en omdefiniering och här vill vi vara med och ta marknadsandelar, säger Stefan Tegenfalk, styrelseledamot på Massolit Media AB, där Massolit Förlag ingår. Förra året ökade Amazons försäljning av e-böcker med 70 procent, i dag säljer de fler e-böcker än tryckta.

Det började som ett hobbyprojekt. Stefan Tegenfalk, som varit med och byggt upp Bredbandsbolaget, skrev en roman, Vredens tid som gavs ut på ett mindre svenskt förlag 2009. Men han tyckte att den traditionella bokutgivningen var omodern och krånglig och beslutade sig för börja ge ut böcker själv.
– Snart hörde en mängd författare av sig och ville bli utgivna hos mig, berättar Stefan Tegenfalk. Sen dess har Massolit vuxit snabbt och satsar nu både på att expandera och digitalisera.

– Jag tycker det är intressant att konkurrera mot stora strukturer som arbetar både vertikalt och horisontellt, säger Stefan Tegenfalk. Det är speciellt lockande för mig som både är författare och entreprenör med en bakgrund inom IT.

År 2012 köpte Massolit danska Turbines svenska utgivning av barnböcker. Då hade man redan förvärvat Hälsoförlaget, som ger ut hälso- och träningsböcker. Inom det digitala området samarbetar företaget med Filimundus, som tidigare tagit fram stora appar med bland annat Pippi Långstrump, Pettsson och Findus samt Mamma Mu. Fyra nya appar ska vara framtagna till fjärde kvartalet i år.
– Vi utvecklar våra digitala format och äger dem. De ska fungera globalt, i Kina exempelvis, förklarar Stefan Tegenfalk. Här har vi ett högintressant marknads-segment som går att utveckla. Vi arbetar också med appar inom hälsa och livsstil. Hälsa har ju blivit en ett sätt att leva i dag.

Inom Massolit delas de digitala formaten upp i två delar, vuxenlitteratur och barnböcker. Barnböcker kommer att bli mer interaktiva, multimediabaserade och ibland med spelkoppling. Inom vuxenlitteratur utvecklas funktioner för iPad och e-ink plattor.
– Den generation som växer upp idag med en Iphone i handen har ett annat tillvägagångssätt att ta till sig en berättelse, menar Stefan Tegenfalk.

 – Vi har som målsättning att växa med 30 procent per år. Tillväxt är viktigt, men också att fokusera på lönsamhet. Massolit är en blandning av spel- och bokförlag – ett upplevelseförlag – skulle man kunna säga, förklarar Stefan Tegenfalk.

– Medan de stora bokförlagen sitter på enorma lager som kostar att digitalisera har vi gjort det redan från början. Dessutom har vi flera spännande författarskap hos oss, men vi letar fler författare, berättar Camilla Silfvenius, förlagschef på Massolit Förlag.

 Massolit Media hade en omsättning 2012 om 12 Mkr och gjorde en vinst om cirka 1.6 Mkr. Bolaget genomförde den 7 maj en omvänd split där 25 aktier byttes ut mot en ny, den sista betalkursen före den omvända spliten var tolv öre, vilket skulle innebära att den teoretiska kursen efter borde ha blivit tre kronor. I stället handlades aktien till en krona. Frågan är om detta är en korrekt värdering eller om marknaden missuppfattat den omvända spliten? Massolit Media AB är noterade på Aktietorget.

Varför gör ni en nyemission under juni 2013
– Därför att vi vill satsa stort på den digitala utvecklingen både inom textböcker och på barnbokssidan. Även om vi arbetar effektivt och har kompetensen kostar det pengar. Sen vill vi förvärva redan etablerade författare, och här är det ofta förskottsbetalningar som gäller.

  • Erbjudandet i sammandrag:
  • Teckningstid: 7 juni–12 juli 2013
  • Teckningskurs: 1, 05 kronor per unit, inget courtage tillkommer.
  • En unit innebär ett ”paket” med aktier och teckningsoptioner. Varje erbjuden unit i denna nyemission består av en aktie av serie B, en teckningsoption av serie TO1B samt en teckningsoption av serie TO2B. Två TO1B berättigar till teckning av en ny aktie av serie B, till kursen 1,35 kr senast den 31 oktober 2013, och fyra TO2B berättigar till teckning av en ny aktie av serie B, till kursen 1,70 kr senast den 28 februari 2014.

  • Tilldelning:
    Meddelas löpande genom utskick av avräkningsnota
  • Likviddag: Tre bankdagar efter utfärdande av avräkningsnota        
                                 
  • Investerarmöte:
  • Småbolagsdagen
  • Dag: måndagen den 10 juni
  • Plats: Sheraton hotell i Stockholm
  • Tid: 7.45–21.00, bolaget presenteras klockan 17.20
  • Företagspresentation:
  • Dag: Torsdag den 13 juni, 2013?
  • Plats: Scandic Anglais Hotell i Stockholm
    Tid: Kl 18.00–ca 20.00?
  • Anmälan görs till [email protected] senast den 11 juni

  • För mer information kontakta:
  • Gunnar Dahlman
  • Eminova FK
  • Nybrogatan 59
  • 114 40 Stockholm
  • Stockholm
  • Telefon: 08-68421100

 

Normal
0

21

false
false
false

SV
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Normal tabell”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Cambria”,”serif”;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
color:#444444;
mso-ansi-language:EN-US;
mso-fareast-language:EN-US;
font-weight:bold;}