Enligt en relativt ny kinesisk lag är det obligatoriskt för alla barn upp till fyra års ålder att åka i bilbarnstol.

Publicerad 1 sep 2015

Kinesiska marknaden öppen för Axonkids


Den svenska bilbarnstolstillverkaren Axonkids har nu fått grönt ljus från de kinesiska myndigheterna att sälja sina bilstolar i Kina. Därmed kan företaget, vars aktie är noterad på Aktietorget, fortsätta med sin satsning på den kinesiska marknaden med målet att inom ett par år sälja mer än 20 miljoner bilbarnstolar.

– Den kinesiska marknaden är enorm och vi har flera konkurrensfördelar som gör att det finns all anledning att vara optimistisk, säger Daniel Johansson, marknadsansvarig på Axonkids.

Det svenska bolaget påbörjade sin satsning i Kina redan under våren, men enligt en ny lag måste alla bilbarnstolar godkännas av de inhemska myndigheterna för att överhuvudtaget få säljas på den kinesiska marknaden. Det handlar bland annat om tuffa krockprov och att få sina manualer godkända innan en tillverkare kan få sin produkt godkänd. Att Axonkids nu fått sitt godkännande, som i Kina har beteckningen CCC, innebär att satsningen på den kinesiska marknaden kan ta fart. 

Men det är framförallt en annan kinesisk lag som än mer talar för att Axonkids satsning ligger helt rätt i tiden. Enligt den nya lagen, som infördes förra året, är det nämligen obligatoriskt för alla kinesiska barn upp till fyra års ålder att åka i bilbarnstol. Det ingår i den kinesiska ambitionen att få ned olycksstatistiken i trafiken.    

– Det är faktiskt en stor konkurrensfördel att vi är ett svenskt företag. I Kina förknippas ju Sverige med säkerhet, säger Daniel Johansson.

– Dessutom föredrar den kinesiska medelklassen, som är vår målgrupp, europeiska produkter, fortsätter han.  

Det var under våren som Axonkids kom igång med sin Kinasatsning i och med att de inledde samarbetet med det kinesiska säljbolaget Baby 012. Den första ordern kom redan i maj månad. 

– Säljbolaget har goda kontakter med kinesiska premiummärkesbutiker, säger Johansson, som berättar att Axonkids också kommer att sälja sina bilbarnstolar i Baby 012:s internetbutik.

Den ursprungliga målsättningen var att Axonkids skulle sälja 13 miljoner stolar i Kina det första året (april 2015 – april 2016) och det dubbla, alltså 26 miljoner stolar, året efter. Det målet gäller fortfarande, men kommer att bli aningen förskjutet i och med den tid det tog för företaget att få sitt godkännande, CCC-certifikatet, från myndigheterna.    

Axonkids AB bildades 2009 och sålde sina första bilbarnstolar 2011. Företagets stolar är bakåtvända, vilket skiljer dem från flertalet utländska märken. Sedan 2014 är företaget noterat på Aktietorget.  

Av den totala försäljningen går 70 procent på export där Tyskland och Polen är de största marknaderna. All tillverkning sker i Kina, och till följd av förra årets förstärkning av den kinesiska valutan steg produktionskostnaderna. Företaget uppvisade därför en förlust under förra året. Försäljningen har ökat stadigt, och mellan 2013 och 2014 steg försäljningen med 30 procent. För första halvåret 2015 så ökade försäljningen med 30 procent där andra kvartalet sticker ut med en tillväxt på 80 procent.