Publicerad 10 jan 2019

Han ska revolutionera marknadsföringsbranschen

Entreprenörens erfarenheter bakom affärsidén
En tjänst som innebär att företagen betalar för sin marknadsföring först när den genererar faktisk försäljning blir snart verklighet. Samma tjänst gör samtidigt att mobilanvändare äntligen kan börja tjäna pengar på sina selfies. Efter en crowdfundingkampanj väntar lansering av tjänsten Picbaq.

– Det var mina egna erfarenheter som företagare inom detaljhandeln som gjorde att jag fick idén till den här tjänsten. För hur vet jag som företagare att den marknadsföring jag betalar dyrt för verkligen ger ökad försäljning? 

Det är Dick O`Brien, entreprenör och grundare av företaget och tjänsten Picbaq, som ställer den retoriska frågan till sig själv. Och hans svar kommer snabbt: 

– Ingenting.   

Det är samtidigt Dick O`Briens förklaring till varför den utvecklade tjänsten väcker ett så pass stort initialt intresse bland potentiella kunder. 

– Att betala för marknadsföring först när den generar faktisk försäljning är minst sagt lockande för i stort sett alla företag, säger O`Brien, som berättar att han fört långtgående diskussioner med flera företag, såväl större som något mindre. 

– Vi vet redan nu att vi kommer att ha ett antal kunder redan vid lanseringen, som sker under våren, slår han fast. 

Genomför försäljningskampanjer via app  

Tjänsten bygger på att Picbaq sluter avtal med tillverkare och distributörer av specifika varumärken inom detaljhandeln, Sedan kommer Picbaq kampanja för deras respektive varor. Kampanjen marknadsförs på en app som konsumenter kommer att kunna ladda ned kostnadsfritt. 

När en konsument handlar en kampanjvara och tar en selfie där produkten är synlig samt sprider den vidare får han eller hon tillbaka en del av det betalda priset. Försäljningen registreras med hjälp av scanning, som också görs via appen

Så fungerar det – se filmen

Det är företaget bakom kampanjvaran som står för rabatten, som också själv bestämmer hur denna ska vara. Och det är också företaget som betalar en mindre avgift till Picbaq. 

– Rabatten till kunden och avgiften till oss betalas bara vid en faktisk transaktion, alltså vid försäljning, påpekar O`Brien, som villigt erkänner att han har som ambition att revolutionera marknadsföringsbranschen.

Vid utebliven försäljning så betalar företaget således inte någonting för kampanjen. 

Närt det gäller konsumenterna så är O`Brien är övertygad om att många som laddat ned appen kommer att leta aktivt efter pågående kampanjer. 

– Vi riktar oss till alla, men jag tror att främst yngre konsumenter, bland annat studenter, och inte minst barnfamiljer, varav många har begränsade marginaler, kommer att vara stora användare, säger han, och menar att tjänsten också kommer att leda till högre aktivitet inom sociala medier. 

– Det kommer att finnas en konkret anledning till att både lägga ut meddelanden och till att titta på vad andra har köpt, menar O`Brien. 

Konsumenten kan själv bestämma hur pengarna de får tillbaka på sitt köp ska betalas ut. 

– Det troliga är att kunden väljer att få pengarna insatta på det egna sedvanliga bankkontot. Men det kommer också att finnas möjligheten att få pengarna insatta på exempelvis ett fondkonto, pensionskonto eller direkt till en välgörenhetsorganisation, berättar O`Brien.

Tidsbegränsade kampanjer 

De kampanjer som marknadsförs på appen kan antingen pågå under en bestämd period, till exempel två veckor, eller ha ett specifikt försäljningsmål räknat i kronor. När målet väl är nått avslutas kampanjen. 

För att tjänsten Picbaq ska bli framgångsrik krävs naturligtvis att både antalet kampanjer och antalet användare blir tillräckligt stort. Detta kräver i sin tur ett mycket aktivt försäljningsarbete. 

– Vi har som sagt träffat många intresserade företag och vi kommer att få många nya användare i samband med vår crowdfundingkampanj, säger O`Brien, som berättar att alla som deltar i finansieringskampanjen automatiskt kommer att få tillgång till appen.

Planerad utlandslansering och exit-plan 

Lanseringen av Picbaq i Sverige sker under våren. Nästa steg är en lansering i övriga Norden, följt av Europa samt Afrika och Mellanöstern. 

– Den här tjänsten fungerar i alla länder, säger O`Brien, som också har en exit-plan för bolaget. 

– Inom 2–3 år kan verksamheten vara såld, säger han. 

Att O`Brien tror stenhårt på tjänstens potential råder det ingen tvekan om. 

– De enda som jag träffat och som inte tror på idén är annonsbyråerna. Det tar jag som ett kvitto på att vi ligger helt rätt.

Läs mer om Picbaq och kampanjen på Funded By Me.