Denna sida är en annonsbilaga med nyheter för investeraren från Laika Consulting.

Deflamos VD Johnny Bodin

Publicerad 22 maj 2017

Genombrott för Deflamo – gör offensiv nyemission

Miljövänligt flamskyddsmedel ritar om spelplanen Specialkemiföretaget Deflamo fick sitt kommersiella genombrott i 2016. Nu genomför bolaget en offensiv nyemission på cirka 24 miljoner med målsättningen att nå lönsamhet 2018.

– Vi fick vårt kommersiella genombrott i fjol och ser väldigt ljust på framtiden, säger flamskyddsproducenten Deflamos VD Johnny Bodin.


Deflamo är ett specialkemiföretag som utvecklat ett miljöanpassat och biologiskt nedbrytbart flamskyddsmedel. Produkten , som går under namnet Apyrum, är ett tydligt alternativ till de befintliga flamskyddsmedel som ofta är baserade på miljö- och hälsofarliga ämnen. Bolagets produkt kan användas inom en rad olika tillverkningsprocessen, men initialt man har valt att fokusera på den Europeiska PVC-industrin.


Ökande volymer

Deflamo, som grundandes redan 2004, fick sin första stora order under fjolåret. Efter mer än två års tester började i fjol en stor, icke namngiven, internationell industrikoncern köpa Apyrum för en ny miljöprofilerad produkt. Volymerna har successivt ökat och för närvarande uppgår de till omkring sex ton i månaden.


– Kunderna vill inte ha giftiga produkter och just nu är trenden urstark mot miljövänliga alternativ, säger Johnny Bodin.


Mycket stor marknad

Enligt en analys från Analyst Group, som gjordes under 2016, beräknas marknaden för flamskyddsprodukter uppgå till över 10 miljarder dollar 2019.


Allt flamskydd som används av industrin är godkänt, men det finns mer eller mindre skadliga produkter. De farligaste produkterna är de halogena, de fosforbaserade icke halogena produkterna ses idag som mer miljövänliga.


Miljövänligt tar över

Johnny Bodin anser dock att det är lite av en chimär. Han menar att ingen av dessa produkter egentligen är att betrakta som miljövänliga.


– Allt är relativt. De icke halogena är mindre skadliga, men därmed inte miljövänliga. Vår produkt, Apyrum är nedbrytbar och miljövänlig på riktigt. Det är bara en tidsfråga innan de miljövänliga alternativen helt tar över, säger han.


Han är övertygad om att det inom en snar framtid kommer att ske en omkategorisering och att även de fosforbaserade produkterna kommer att klassas som icke miljövänliga.


Inne på upploppet

Fjolårets kommersiella genombrott i kombination med att andra stora kundprojekt är inne i ett slutskede gör att Deflamo nu genomför en nyemission på närmare 24 miljoner kronor.


– Vi har flera kundprojekt som är inne på upploppet och det viktigaste för oss är nu att driva dem i mål, säger Johnny Bodin.


Det handlar om tester som genomförts under 2-3 år med några stora internationella bolag och sannolikheten för att nå hela vägen bedömer han som hög. Dessutom har Deflamo några mindre projekt i gång inom cellulosaindustrin. Delar av emissionslikviden ska även gå till att lösa en bryggfinansiering på 5 miljoner kronor som bolaget tidigare fått från ägarna. Återbetalningen beräknas ske i juni, när emissionslikviden är på plats.


Målsättning nå lönsamhet 2018

Johnny Bodin vill inte lämna några specifika prognoser om framtiden, men säger ändå att bolagets målsättning är att vara lönsamma 2018. För att nå dit behöver bolaget fortsätta att satsa på forskning och utveckling och dessutom stärka sina försäljningskanaler.


– Det finns redan väl fungerande samarbeten, men vi vill ha mer av den varan, inte minst inom försäljning och marknadsföring, avslutar han.

 

 

  • Fakta om Deflamos nyemissionen

  • Volym Företrädesemission om cirka 23,6 MSEK
  • Villkor Två (2) befintliga aktier ger rätt att teckna tre (3) nya B-aktier
  • Teckningskurs 0,80 kronor per aktie
  • Teckningstid 26 maj-9 juni 2017 

  • Ytterligare fakta om nyemissionen hittar du här.

Denna artikel är information från Laika Consultings kund. Artiklar i Investerarbrevet skall tolkas som marknadsföring. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde.

Prenumerera på Investerarbrevet:

Som prenumerant får du varje månad Investerarbrevet samt inbjudningar till våra event och erbjudanden från våra samarbetspartners. Investerarbrevet produceras av Laika Consulting.  Läs om hur Laika Consulting behandlar  personuppgifter här!

Fyll i din e-post nedan

MEDVERKA - Varje månad har vi över 100 000 läsare bestående av institutionella placerare, större investerare och småsparare.

Vill du synas i investerarbrevet? 

Vill du medverka kontakta noel.larsson@laika.se

NYHETSBREV

Prenumerera på Investerarbrevet

Investerarbrevet kommer ut en gång i månaden och varje nummer är fullmatat med placeringstips. Vi skriver om fonder, emissioner och annan information som investeraren har nytta av.

INVESTERARBREVET PRODUCERAS AV 

Laika Consulting AB

Huvudkontor:  Birger Jarlsgatan 41A   ·   111 45 Stockholm 

Telefon: 08 - 440 82 40     E-post: info@laika.se

© Copyright 2019 Laika Consulting    Om cookies    Sitemap

Följ oss gärna på sociala medier

INFORMATION

Investerarbrevet är ett nyhetsbrev som produceras av Laika Consulting AB, ett kommunikations- och marknadsföringsföretag inom finansbranschen som riktar sig mot individer, organisationer och företag. Laika tillhandahåller ingen egen investeringsrådgivning till kunder och mottager och förmedlar inga investeringsorder. Laika fungerar istället som en länk och förmedlare av kundkontakter mellan individer, organisationer och företag som vill investera i värdepapper och de bolag som tillhandahåller värdepapper. Artiklar i Investerarbrevet skall tolkas som marknadsföring. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. För närmare information om Laika och vår verksamhet vänligen besök vår hemsida www.laika.se. Läs om hur Laika Consulting behandlar personuppgifter här.