Publicerad 25 februari 2021

Freja eID:s VD: ”Nu är motorn igång på allvar”


Freja eID:s bokslutskommuniké visar svart på vitt att utvecklingen går åt rätt håll. Det First North-noterade bolaget, som bland annat har Swedbank Robur Ny Teknik som investerare, handlas i skrivande stund till drygt 65 kronor. En analys från DNB anger riktkursen till 75 – 125 kronor och i Aktiespararnas analys bedöms uppsidan till 150 kronor.

 

– Motorn är igång på allvar och vi kan nu gasa ännu hårdare. Det vi nu ser är resultatet av den strategi som vi slog in på för några år sedan, konstaterar Freja eID:s VD Johan Henrikson.

I bokslutskommunikén visade tillväxtföretaget Freja eIDs nyckeltal på en fin tillväxt. Från fjärde kvartalet 2019 till fjärde kvartalet 2020 ökade antalet registrerade användare med 278 procent och summerades till 100 000. Transaktionerna, till exempel inloggningar och andra identifieringar, steg med drygt 600 procent. Antal avtal som tecknas steg med drygt 60 procent och intäkterna med drygt 280 procent.

https://youtu.be/yIta3SBHzww
Se VD Johan Henriksons medverkan på Pressträff Direkt

 

Levererar på strategin

I slutet av förra året bytte bolaget namn från Verisec till Freja eID Group. Namnbytet gjordes för att återspegla bolagets renodling mot just Freja eID, en tjänst som ingår i segmentet identity check, till exempel digital inloggning och signering.

Den strategi som Johan Henrikson refererar till innebär kortfattat att bolaget började med att bygga tillit. Det omfattar säkerhet, till exempel att Freja eID har certifierats som godkänd svensk e-legitimation av DIGG, Myndigheten för Digital Förvaltning. Nästa steg var att bearbeta marknaden genom att bygga partnerskap med återförsäljare samt ett teknikpartnerskap med till exempel Microsoft.

Sedan låg fokus på att ansluta fler företag och organisationer, vilket resulterade i kunder som till exempel Skatteverket, Pensionsmyndigheten, 1177 och Svenska Spel. Därefter fokuserade man på att få fler användare (privatpersoner) till Freja eID.

– Här sköt det fart rejält 2020, och antalet användare har ökat i snabbare takt för varje kvartal. Viktigt är att användarna även använder Freja eID, vilket ger intäkter, berättar Johan Henrikson.

Läs DNB:s analys här

Internationell tillväxt stundar

Den femte delen i strategin – internationell tillväxt – är fortfarande i sin linda. Anledningen är att bolaget väntar på beslut från myndigheter i Storbritannien och EU.

– Freja eID fungerar i Storbritannien, men är ännu inte godkänd. Så snart brittiska staten öppnar upp för ansökningar skickar vi in en och det räknar vi med kommer att ske inom någon månad.

Johan Henrikson och hans kollegor för även samtal med EU. Målet är att Freja eID ska bli godkänd en e-legitimation för svenskar i Europa, vilket inte någon aktör erbjuder.

– Den formella processen är igång och under våren tror vi att vi kommer att delta i certifieringssamtalen med EU, berättar Johan Henrikson.

Inloggning och signering – långt ifrån enda intäkterna

En relativt vanlig missuppfattning är att bolaget enbart erbjuder digital inloggning och certifiering, men användningsområdena är betydligt fler och potentialen enorm. Med användarnas tillstånd samlar bolaget in data som användarna ger. Denna data kan, även det med användarnas tillåtelse, användas för mängder av olika ändamål.

– Användningsområdena, och de potentiella intäkterna, är mycket stora. Det kan handla om exempelvis tjänstelegitimering vid till exempel byggarbetsplatser, P2P-identifiering och nykundsregistrering. Vi lämnar aldrig ut data utan användarnas tillåtelse och det är, och kommer att vara, en framgångsfaktor, säger Johan Henrikson.

Läs Affärsvärldens analys här

Läs Aktiespararnas analys här

 

Denna artikel är information från Laika Consultings kund. Artiklar i Investerarbrevet skall tolkas som marknadsföring. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde.