Denna sida är en annonsbilaga med nyheter för investeraren från Laika Consulting.

– Som entreprenör är det minst sagt lockande att lösa problem i en befintlig jättemarknad och som växer. Jag tror att det finns en hel del investerare som delar den bilden, säger Fredrik Berglund, vd för Invajo.

Publicerad 24 jun 2019

”Det finns orörda volymer i den här marknaden”

Tar in kapital och breddar ägandet inför notering Invajo har en imponerande kundlista med bland andra Volvo, H&M och Com Hem. Dessutom har kundstocken mer än femdubblats på knappt två år. Och det på en marknad som växer oerhört snabbt, och som lockar till sig allt fler investerare.

– Det finns gigantiska och orörda volymer i den här marknaden. Och för att fortsätta med snabb tillväxt ska vi fortsätta investera i kundanskaffningen.

Det säger Fredrik Berglund, som är vd och grundare av Invajo – bolaget som tillhandahåller ett onlineverktyg för hanteringen av event. Invajo är en så kallad SaaS (Software as a Service).

– Hos oss kan arrangörerna skapa en bokningssida, skicka inbjudningar, följa bokningsläget och kommunicera med deltagarna. 

– När eventet väl är över så kan bolaget fortsätta med bilder, enkät och annan kommunikation, säger Berglund som menar att detta sparar både tid och pengar för företagen, och att det, framförallt, leder till fler bokningar.

Snabbt växande marknad
Det handlar främst om företagsevent, och det är en marknad som växer snabbt. Allt fler bolag arrangerar olika typer av event. Det kan vara kundträffar, konferenser, produktlanseringar och företagsinterna sammankomster som utbildningsseminarier och kick-offer. 

Event som företeelse är extremt brett, varpå Invajo även har en väldigt bred kundstock, och förutom storbolag som Volvo, H&M, BMW, Com Hem, Bilia, Lindex och SF finns även ideella organisationer, småföretagare liksom offentlig verksamhet som till exempel kommuner och verk. Det finns även en version av Invajo för privatpersoner.

Invajos intäkter kommer från de årsabonnemang som kunderna betalar där priset bestäms av paketens omfattning.

Att Invajos affärsmodell ligger helt rätt i tiden råder det ingen tvekan om: antalet kunder har ökat med 600 procent sedan januari 2017. Samtidigt finns inga tecken på att marknaden håller på att mattas av. Maknadsanaylsföretaget MarketsandMarkets förutspår att den globala eventmarknaden kommer att växa från 63 miljarder kronor år 2018 till 113 miljarder år 2023.

– Vi befinner oss fortfarande i ett tidigt skede, och vi ser stora möjligheter i den växande marknaden, säger Berglund, som fortsätter:

 – Användningen finns ju redan där hos alla bolag och organisationer över hela världen, men alternativen som erbjuds är inga eller för dåliga. Det är ju uppenbart att vi gör något rätt och tillför värden till kunderna. 

Invajo har redan i dag kunder i de övriga nordiska länderna samt England och Tyskland, och bolaget ser stor potential att öka antalet utländska kunder än mer. 

Tar i nytt kapital i pre-IPO via crowdfunding
Tjänsten är skalbar och abonnemangsaffären i sig är en mycket bra grund för lönsamhet vid större volymer. En expansion kräver resurser, inte minst investeringar i sälj och marknadsföring. Invajo genomför därför nu en pre-IPO. Förutom en del kapital från befintliga ägare så sker också en crowdfundingkampanj via Invesdor. 

– Vi tror genuint på delägarkraft och ser gärna användare som delägare och delägare som blir användare. I en pre-IPO av en den här typen av produkter känns crowdfunding som attraktivt alternativ för att sprida ägarskaran, säger Berglund.

Invajo har i tidigare finanseringsrundor attraherat en del intressanta ägare, bland andra Harald Mix Speed Venture och Felix Granander.   

En marknadsnotering av bolaget är planerad till våren 2019, och även om det i dagsläget inte bestämt vilken marknadsplats som kommer att väljas så är det klart att det blir en MTF-plattform. 

– Som entreprenör är det minst sagt lockande att lösa problem i en befintlig jättemarknad och som växer. Jag tror att det finns en hel del investerare som delar den bilden, avslutar Berglund.

INVAJO

Läs mer om Invajo och om erbjudandet på bolagets kampanjsida

Läs mer på bolagets hemsida

Denna artikel är information från Laika Consultings kund. Artiklar i Investerarbrevet skall tolkas som marknadsföring. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde.

Prenumerera på Investerarbrevet:

Som prenumerant får du varje månad Investerarbrevet samt inbjudningar till våra event och erbjudanden från våra samarbetspartners. Investerarbrevet produceras av Laika Consulting.  Läs om hur Laika Consulting behandlar  personuppgifter här!

Fyll i din e-post nedan

MEDVERKA - Varje månad har vi över 100 000 läsare bestående av institutionella placerare, större investerare och småsparare.

Vill du synas i investerarbrevet? 

Vill du medverka kontakta noel.larsson@laika.se

NYHETSBREV

Prenumerera på Investerarbrevet

Investerarbrevet kommer ut en gång i månaden och varje nummer är fullmatat med placeringstips. Vi skriver om fonder, emissioner och annan information som investeraren har nytta av.

INVESTERARBREVET PRODUCERAS AV 

Laika Consulting AB

Huvudkontor:  Birger Jarlsgatan 41A   ·   111 45 Stockholm 

Telefon: 08 - 440 82 40     E-post: info@laika.se

© Copyright 2019 Laika Consulting    Om cookies    Sitemap

Följ oss gärna på sociala medier

INFORMATION

Investerarbrevet är ett nyhetsbrev som produceras av Laika Consulting AB, ett kommunikations- och marknadsföringsföretag inom finansbranschen som riktar sig mot individer, organisationer och företag. Laika tillhandahåller ingen egen investeringsrådgivning till kunder och mottager och förmedlar inga investeringsorder. Laika fungerar istället som en länk och förmedlare av kundkontakter mellan individer, organisationer och företag som vill investera i värdepapper och de bolag som tillhandahåller värdepapper. Artiklar i Investerarbrevet skall tolkas som marknadsföring. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. För närmare information om Laika och vår verksamhet vänligen besök vår hemsida www.laika.se. Läs om hur Laika Consulting behandlar personuppgifter här.