“Införsäljningen till butiker går snabbt och vi får ett enormt positivt mottagande”, berättar Tip & Tots verksamhetschef Peter In de Betou.

Publicerad 2 okt 2017

Barnmatsmarknaden värd 1,5 miljard ”Vi fyller ekologiskt tomrum”

Marknaden för ekologisk färsk barnmat i sin linda
Anläggningen producerar mat och är godkänd av Livsmedelsverket. Dessutom säljs produkterna redan i butiker hos Ica, Coop och Hemköp. Tip & Tot – som producerar ekologiskt och kravmärkt barnmat – växlar nu upp verksamheten och tar in nytt kapital.

– Vi fyller ett stort tomrum på marknaden. Införsäljningen till butiker går snabbt och vi får ett enormt positivt mottagande. 

Fabriken på plats och investeringarna redan tagna
Det berättar Tip & Tots verksamhetschef Peter In de Betou. Bolaget startade för ett år sedan och har sedan dess investerat i en fabrik i Halmstad som producerar ekologiskt och kravmärkt barnmat, allt är tillverkat av svenska råvaror.

I dag säljer bolaget sin barnmat till ett 40-tal butiker i Halmstad och i Stockholm, Göteborg och Malmö. Enbart den svenska marknaden för barnmat uppgår till 1,5 miljarder. 

– Inom tre år ska vi ha en marknadsandel på minst 10 procent. Vår primära målgrupp är medvetna småbarnsföräldrar som vill ge sina barn färsk och bra mat, slår Peter In de Betou fast.

Traditionell barnmat processas och hettas upp kraftigt vilket är en förklaring till att hållbarheten är så lång som två år. Upphettningen leder även till att viktiga näringsämnen försvinner. Så mycket som 95 procent av all barnmat som säljs i Sverige produceras utomlands, vilket innebär långa transporter. Tip & Tots färska barnmat produceras i Halland av närdlodade ekologiska råvaror.

Finansiering genom Fundedbyme
Produktionsanläggningen i Halmstad är dimensionerad för att klara en omsättning på 150 miljoner kronor. Nu genomför bolaget en finansieringsrunda via crowdfunding-plattformen fundedbyme.com.  

– Nu växlar vi upp verksamheten. Kapitalet som vi får in ska främst användas till sälj- och marknadsföringsaktiviteter där fokus ligger på att öka kännedomen om vårt varumärke, berättar Kristina Brunander som har grundat Tip & Tot och fortsätter: 

– Dessutom kommer vi att fokusera på de 250 butiker som väntar på leveranser. 

Marknad i sin linda 
Den svenska marknaden för färsk och ekologisk barnmat är i sin linda. På Irland finns bolaget Pip & Pear, som också producerar ekologisk och färsk barnmat. På 1,5 år har det bolaget gått från noll kronor i omsättning till 140 miljoner och bolaget har utsetts till årets livsmedelsbolag i Irland. I Storbritannien blev företaget Little Dish nyligen uppköpt av ett investeringsbolag för cirka 170 miljoner kronor. 

– Vårt mål är att antingen notera Tip & Tot eller så blir vi uppköpta, säger Peter In de Betou. 

Konkurrenterna lyser med sin frånvaro
Tip & Tot har inga direkta konkurrenter inom nischen ekologisk färsk krav-märkt barnmat. De stora aktörerna som Nestlé, Semper och Hipp tillverkar barnmat på samma sätt som för 40 år sedan, det vill säga processad mat som håller i två år i rumstemperatur. 

– Vi vuxna äter alltmer nyttigt, ekologiskt och närodlat. Det tycker vi även att småbarn också ska få göra och det är vi först i Sverige med att erbjuda, berättar Peter In de Betou. 

 

 

 

 

Fakta: Tip & Tot

Bolagets fabrik i Halmstad är godkänd enligt Livsmedelsverkets regler och högsta krav med KRAV- & ekologiskt certifikat. Barnmaten lagas traditionellt, vilket innebär att maten kokas för att sedan varmfyllas i förpackningen som sedan snabbt kyls ned. Det ger en hållbarhet på 25 dagar.

Läs mer på bolagets hemsida samt på fundedbyme.